AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
700

e36, hastighets mätaren visar för lite

An
16
Anton_R
e36 318iS -95
hej, min bils hastighetsmätare visar ca. 8km/h för lite, vad kan det bero på? däckstorleken är 205/55 R16 Det har varit så sen den köptes i april
B2
178
B2L
E30 318 Cabrio -92
Alfa Romeo GTV 3,0
Kör fortare:)
Hur har du verifierat den verkliga hastigheten?
Jag tror att de flesta (?) hastighetsmätare visar för lite, har för mig att ca 5-10 km/h för lite är normal differens. Jag vill minnas att jag läste en artikel där man undersökt detta för några år sedan och i det testet var det en gammal Amazon som visade mest korrekt hastighet medans de modernare bilarna diffade ca 10 km/h, vissa ännu mer.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
aldrig hört talas om någon som visar för lite med rätt däck. ett par % för mycket brukar de oftast visa.

BMW ownz
An
16
Anton_R
e36 318iS -95
tack för svar, den "verkliga" hastighetent har jag sett med gps och "tavlorna" på motorvägen som visar ens hastighet före man kmr till en fartkamera. Mätaren värkar ljuga i både låga och höga hastigheter. Tycker bara det blir stökigt att alltid måsta hålla koll på att man kör 10km/h under helatiden.
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Som bilfabrikant vil du inte bli stämd av någon som fått fortkörningsböter och hävdat att de kört efter mätaren men kanske med rejält större däck än standard. Så man lägger på lite marginal. Min cab visar ca 10% för mycket och touringen ca 5% över.

Med stora färddatorn i E36 är jag tämligen säker på att man kunde justera k-värdet (k-zahl) som är omräkningsfaktorn mellan utgående varvtal på motorn och hastighet så den visar mer rätt om du vill.
Eller så gör du som jag, kör "med lite moms".

Är du säker på att din GPS har precisionen att visa exakt rätt?
Att visa med många decimaler betyder ju inte att de är korrekta - det handlar om det som din mattelärare kallar för rätt antal värdesiffror
För jag antar att du mätt gentemot en GPS...

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
An
16
Anton_R
e36 318iS -95
GPS och tavlorna på motorvägen som jag skrev, men man känner bra om man åker i t.ex 80 att bilen egentligen går hårdare, så att den visar för lite är jag säker på, man tycker ju att det skulle vara rimligt om den sku visa lite för mycket.
An
16
Anton_R
e36 318iS -95
glömde säga att bilen är nyköpt i Finland så färddator var extrautrustning och första ägaren var snål.
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Kanske en BMWverkstad nära dig (mot skålig ersättning) kan jsutera k-värdet via diagnosuttaget.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.