|
|
|
|---|---|
|
Igår upptäckte en passagerare i baksätet på min 728 E38 -99 att det blev fruktansvärt varmt om fötterna trots att jag körde ACn på max och försökte få det kallt i bilen i sommarvärmen. Det visade sig att två stänger i stolens elektronik var stekheta och jag kan inte förstå varför. Det är bara på passagerarsidan som det blir varmt, på förarsidan är det som det ska. Jag tog ett foto under stolen bakifrån där man ser de två stängerna mitt i bilden som blir kokheta. Länk Kan det vara någon av elmotorerna som håller på att spåra ur? Jag hade tillfälliga problem med det sätet i vintras när det inte gick att köra sätet fram och tillbaks, men det släppte senare utan åtgärd så jag antog att det var köldproblem av något slag då. Kan detta hänga ihop på något sätt tro? Någon som har ett bra förslag på vad som händer och hur det går att åtgärda? | |
| Koppla ur elen till passagerarstolen tillfälligt och kolla om värmen försvinner, om det blir svalt så verkar elkablar eller elmotor bli överhettade? | |
|
Som ovanstående rekommenderar, ryck kabeln till stolen innan bilen brinner upp! Du har nog ett rätt häftigt elfel i stolen. Någon avskavd kabel som ligger och jordar. /Mats J |
|
|
Tänk bara på att om du kopplar bort stolen och slår på tändningen kommer bilen tända airbaglampan. Även om du sedan kopplar in stolen kommer bilen att varna för airbag varje gång du startar bilen. Lampan slocknar dock efter ca 5 minuter. Krävs ett besök på verkstaden för att nolla detta om man inte kan göra det själv. Har du ingen airbag på passagerarsidan är det nog inget problem. /AGW |
|
|
Tackar för svaren! Ifall det är ett sådant kabelbrott borde väl batteriet stå och ladda ur hela tiden? Kan man lura systemet med en sån här för att slippa felkodsproblem ifall jag rycker ur elen till stolen helt? Länk Jag får väl åka och lämna in bilen för felsök hos proffsen, så de kan lösa problemet och hoppas att det inte blir för dyrt... |
|
|
Troligen får stolen bara spänning då tändningen är påslagen så den tömmer inte batteriet när den står. /Mats J |
|
|
Kommer inte åt länken du hänvisar till men jag vet att det finns produkter på marknaden som simulerar sensormattan. Kanske bara ett motstånd? /AGW |
|
| Koppla ur stolen elektriskt (värme, elreglage,...) påverkar väl inte airbagsensorerna? | |
|
Idag snackade jag med bilmecken och han trodde det kunde vara värmeventilen som strular och då kan det blåsa varmluft från utblåset vid fötterna för baksätets passagerare. Det låter väl ganska trovärdigt så jag hoppas på det. Jag fick inte tid förrän om 2 veckor så han sa åt mig att rycka ur strömmen till stolen så länge för att vara säker på att inte brinna upp tills jag lämnar in den. Tack för er input! Jag återkommer när jag haft den på lagning. |
|
|
Stig, jag kollade länken och du har rätt att man kan lura systemet med en sådan adapter. Misstänker fortfarande att det bara är en kontakt med rätt resistans för 34EUR :) Kane, airbagsystemet vill veta om det sitter någon i passagerarsätet och får signal från en sensormatta i stolen. Sitter det ingen i stolen löser den inte ut den airbagen vid en kollision. Känner systemet att den inte kommer åt sensormattan varnar den för det genom att tända airbaglampan. Även om du sedan kopplar in stolen igen varnar den för att det varit problem med sensormattan för att du ska åka till verkstaden och få det undersökt. /AGW |
|
| Felkoden på airbag kan de som har felkodsavläsare ta bort själva... | |
| AGW: Jag vet. Men det är olika kablage för airbagsystemet och övrigt. | |
|
Osäker på det, min 850 har två flerstiftskontakter mellan stolen och bilen så där samsas nog alla funktioner. /AGW |
|
| I helgen har jag testat att köra utan att ha stolen inkopplad och det blev fortfarande lika varmt. När jag kände efter nära utblåsen så var det mycket riktigt allra varmast där, så proffset hade sannolikt helt rätt, det är väl värmeventilen som behöver fixas. Nästa vecka ska den in på verkstan och då ska det väl ordna upp sig hoppas jag :-) | |
|
Det låter bra! bättre än ett brunnet elsystem! /Mats J |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.