AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
20.619

Motorolja till bmw 530 i e60 -06 vad ska man välja ?

Sida 2 av 2
Kan väl tillägga att den auktoriserade BMW-verkstad där jag köper min olja tar 215 (198)kr för SLX 0W-30 LL04 och 160 (148) kr för 5W-40-varianten (inte LL04), detta efter prishöjningen 1/6 (gamla priser inom parantes). Så visst kan det skilja en del.
SpeedLover: Castrol är nog bäst att köpa från tex mapodo.de eller ebay, då får man ner priserna dramatiskt.

Det som är intressant för mig är om det verkligen är som så att vissa verkstäder börjar undvika Castrol oljorna pga problem med vevhusventilation och annat under hårda nordiska förhållanden.

Känns ju som att det börjar gå lite rykten men har inte fått något bekräftat.

Därför är jag nyfiken på varför Borgs bytt från Castrol, om det enbart är en ekonomisk grej eller om de verkligen tycker Statoil oljan är vettigare för svenska förhållanden.

Även i denna tråd spekulerades det lite om Castrol där runaris fångat upp lite rykten från Norge.
Länk

Ba
39
Bato
320 CI -02
BMW Bavaria är ett norskt bolag, kanske det är därför de kör norsk olja?

se denna tråd:
Länk
Bato: Aha, det är så det hänger ihop, jag har hängt med dåligt.

Kan kanske bero på det. Vi får väl snart reda på här på forumet om alla Bavaria verkstäder är i processen att gå över till Norsk olja?

Trodde dock att BMWs Castrols samarbete var betydligt djupare än så. Att det är BMWs "officiella olja" i Europa och att därför deras närmaste åteförsäljare förväntas använda den, speciellt på nya bilar. Men det kanske inte alls är så.
Li
45
Lifeisgood
520d -17 x-drive M-sport f10
525i -06 M-sport e60 (Såld)
Det här med BMW LL klassning som man ska titta efter. I den ingår ACEA A3 som är den vi ska gå efter.
Men tittar man på TWS 10W-60 så har den AECA A3, men den är inte BMW LL Klassad.
Går man till BMW service så får man SLX 0W-30 rekomenderat, men om man säger att den drar mycket olja så kan man testa TWS 10W-60 för att få ner förbrukningen.

Låter som om klassningen bara är en rekomendation.

Undrar hur försäkringsbolagen ser på de när man inte gått efter servic/instruktionsboken från BMW. Vid en eventuell utbytesmotor innan 10000 mil lr 8 år. (drar 1L olja vid 100L bränsle)

Un
263
Underdog2
525d F11 -11 (Carbonschwarz)
525d F10 -11 (Alpinweiss III)
Sorry väcker liv i en gammal tråd. Men behöver lite hjälp :)

En polare har ett parti olja över (10l) den är bmw märkt "Original BMW Quality Longlife-04" står de på flaskan. Är 5w-30 och i 1-liters flaskor. Ja får 10 flaskor för en 500ing. Uppfyller den kraven som motorn har?
he
110
henrick
523 Touring -07
N53 motorn och diesel motorerna ska ha LL04 oljan för den har lägre kol och svavelhalt i sig för att skona nox katten och partikelfiltret har jag för mig.
de
1
dellan
520d Touring -08
Du ska använda en olja som uppfyller BMW LL-04 kort och gott. Generellt kan man säga att ju mindre skillnad mellan kall o varm viskositet, desto längre håller oljan sina egenskaper. ex 5W-30 håller längre än 0W-40. Byter du ofta spelar det mindre roll. BMW rekommenderar 5W-30 i viskositet för årsmodellen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.