AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
20.620

Motorolja till bmw 530 i e60 -06 vad ska man välja ?

Sida 1 av 2
Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
Har nu haft igång en tråd med ingen svara där nu på ett tag så hoppas på lite tankar o svar här på denna tråden.

Jag har några frågor som jag vill kunna få hjälp med och få dem besvarade.

*Varför ska bmw auktoriserade firmor hälla in 0w-30 castrol olja LL-04 och om man själv söker på castrols hemsida rekommenderas castrol 5w-30 edge longlife ? viljen olja är bäst för mig om jag kör mycket med bilen både korta och långa sträckor ?
Kan jag beställa på Ebay utan att vara orolig ?
Det här med longlife olja hur mycket ska man lita på det eller ska man byta oftare om man nu ändå köper orginal filter och hela kittet från bmw förutom oljan ?

Ge mig gärna några förslag för vill ju inte ha problem och vad är det för skillnad på ex 0w-30 5w-30 och andra sorter ?

Tacksam för alla svar och funderingar =)

BMW = BRING ME WOMEN
Visa användare
ProPro-medlem
13.402
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag vet inte säkert anledningen varför Castrol har två olika uppsättningar - en för auktoriserade verkstäder och en för fristående/privatpersoner.

Ofta brukar man tillverka en mindre mängd olika varianter som passar så många bilar som möjligt. Det gör att verkstäder inte behöver lagerhålla så många olika oljor. Men detta passar inte in i ovanstående då endast auktoriserade versktäder har tillgång till den ena varianten.

Enda jag kan tänka mig är att Castrol vill knyta an hårdare mot auktoriserade verkstäder. Men jag får inte ihop detta heller riktigt. Som sagt bara spekulationer vilekt betyder att det är kort och gott värdelöst som ren fakta. Hoppas någon har hårda fakta.

Beställning via nätet bör anses som riskfritt. Många har beställt utan problem från siter som tex Mapado och liknande.

Siffrorna 0W-30 och 5W-30 och liknande anger endast viskositeten (hur lättflytande en vätska är) - inget annat. Säger ingenting om kvalitén. Finns många bra trådar om detta.
Men i korta drag fungerar det såhär. Den första siffran är hur lättflytande oljan är när den är kall. Den andra siffran är hur lättflytande oljan är när den är varm dvs driftstemperatur (100 grader Celsius).
En 0W olja är mer lättflytande än en 5W olja när den är kall. Men skillnaderna blir mest uppenbar vid riktig kalla temperaturer såsom -20 grader Celsius och liknande. Så startar man bilen ofta från kalla temperaturer så är en 0W olja starkt rekommenderad för att skona motorn. Vi här i södra delarna av Sverige har kanske inte lika stort behov av detta som de inåt i landet och de norra delarna.
En olja märkt med 30 är mer lättflytande (blaskigare) än en olja märkt med 40 vid 100 grader Celsius.

Angående skillnaderna mellan tex vad de auktoriserade verkstäderna häller i (tex Castrol Professional Powerflow BMW LL-04 0W-30) och det du kan köpa i handeln (tex Castrol Edge 5W-30) så ska de fungera lika bra - båda är ju BMW LL-04 klassade och rätt för just den motorn. Sen finns det såklart ett antal andra oljor att välja - inte just bara Castrol.
Visa användare
ProPro-medlem
13.402
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ser nu att det mesta av ovanstående är redan besvarat i den första tråden om detta, dvs nedanstående tråd - lika bra att fortsätta diskussionen där!
Länk
Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
Tack för svaret =) du förklarade det väldigt bra =) man kan ju köpa 5w-30 nästan överallt och det är mer tillgängligt. det var ju en kall vinter i skåne 2010 och en bra bit in på 2011 iomed att jag kör ganska mycket och korta sträckor ibland så kanske 0w-30 är mer att rekomendera. Vad tror du om castrololjorna som säljs i tyskland på Ebay ? där finns ju alla sorter till väldigt lockande priser och säljarna har ju mer än 20000 bra omdömen känns som att det är seriöst iaf ?
Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
13.402
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, fast 0W-30 är också väldigt vanligt ute i handeln.

Av någon mysko anledning är tex inte Castrol Edge 0W-30 med på den svenska Castrol hemsidan, fast den verkar ändåså säljas av Mekonomen med flera.

Men Castrol Edge 0W-30 är bara BMW LL-01 klassad, och du bör ha BMW LL-04 klassning.

Castrol-oljorna på tyska E-Bay är ju exakt samma olja och förpackning som säljs i affärer - ingen skillnad i kvalité. Men det var inte det du undrade över? Du vill veta om det säkert att handla olja över nätet? Eller hur? Många andra före dig har gjort det, så håller man sig till kända företag ska det inte vara några problem.

Men eftersom det finns många olika sorter ska du vara förbaskat uppmärksam på vad du köper. Det finns oljor som har mycket likadana namn men är helt olika. Exempelvis finns både "Castrol EDGE 0W-30" och "Castrol EDGE 0W-30 A5/B5" men även "Castrol Magnatec 5W-30" och "Castrol Magnatec A1 5W-30".

Det där A5/B5 och A1 är beteckningar som anger att oljan är en speciell typ av bränslebesparande olja och får bara användas i motorer där det utryckligen uppges i instruktionsboken att att man ska ha denna olja. Du skall troligtvis ha den vanliga A3 oljan.
Li
45
Lifeisgood
520d -17 x-drive M-sport f10
525i -06 M-sport e60 (Såld)
bmw-slangen.
Bra skrivet, men BMW LL-01 är förstahands alternativ. (Har jag fått sagt till mig)
Och oljan som man får från BMW/ köper över disk är Castrol SLX BMW LL -04.
Vet inte vad man ska tro, eller tycka. Men då borde dom väll reka en BMW LL -01?
Visa användare
ProPro-medlem
13.402
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Lifeisgood:
- När du säger att BMW LL-01 är förstahandsalternativ, vad, vem och och vilka syftar du på?
- Reka, menar du rekommendera? För mig betyder det att undersöka :-)
- Vilka är "dom" som borde "reka" en BMW LL-01 olja?

Förstod inte riktigt allt, kan du förtydliga lite?
Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
Jag blir lite förvirrad nu av lite olika anledningar. Jag har också fått för mig att jag ska ha 0w-30 Castrol SLX BMW LL -04 när jag var inne och pratade med dem på bmw. Bilen är ju en -06 :a då borde jag nog inte köra 01 framåt utan mer 04- framåt =) ska leta nu på nätet för att beställa hem olja.

Tycker det är för dyrt att betala 869 kr för 4 lite på mekonomen, då jag kommer behöva köpa 2 dunkar iaf för att kunna fylla på någon gång lite med.

Som du sa bmw-slangen så undrade jag just över allt det du besvarade om det var säkert att exempelvis handla över ebay från tyska säljare. Är bara lite rädd att det inte är någon kopia av castrol oljan eller något för jag vill liksom inte förstöra min motor på det viset.
men det hoppas jag inte att det är för det är ju sjukt många som just handlar där och andra hemsidor.

Tack återigen =)
Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
Är det denna jag ska ha som rekomenderas för min bil ? Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.402
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Läser nu i instruktionsboken till E60 och där står det att det ska fungera lika bra med både LL-01 och LL-04 till dessa motorer. Även TIS säger att dessa klasser fungerar till både M54, N52 och N53 motorerna. M54 satt ju i de första E60 525i & 530i och sedan kom N52 och vid LCI (Life Cycle Impulse) bytte man till N53 motorn.

Men kan ni inte ta en snabb titt i era instruktionsböcker och se vad som står där?

Det borde också räcka att ställa följande fråga till BMW : Fungerar både LL-01 och LL-04 oljor i min bil? När man väl fått svar på den frågan är det bara ut och shoppa. Sen finns BMW LL-klassade oljor bara i fyra viskositetsklasser; 0W-30, 5W-30, 0W-40 och 5W-40.
Li
45
Lifeisgood
Ah... sorry om jag var lite luddig.

BMW LL -01 Sa dom på Meca var BMW:s förstahandsalternativ på olja när jag behövde fylla på 1 L. Har även kollat de i min instruktionsboken som man får med bilen. Där står det att BMW LL -01 är förstahandsalternativ, och sen BMW LL -01 FE (tror jag de var) och efter de var de BMW LL -04 som tredje alternativ.

Varför jag påpekar de var för att du skrev, citat: "Men Castrol Edge 0W-30 är bara BMW LL-01 klassad, och du bör ha BMW LL-04 klassning."

Reka = Rekommendera.

De jag menar är att: När man köper Olja hos BMW så rekommenderar dom en olja som är BMW LL -04. Castrol SLX 0W-30. Även när man ska köpa olja som man behöver fylla på. Så kan man göra de över disk hos BMW så är det den som dom rekommenderar.
Man kan tycka att BMW Sverige borde rekommendera en BMW LL -01 olja som det står i instruktionsboken från Tyskland.

Visa användare
ProPro-medlem
13.402
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Silversten : Produkten du länkar till är med största sannolikhet den du får om du köper hos BMW (den är ACEA A3, API SM, BMW LL-04 klassad).

Lifeisgood : Står det verkligen att BMW LL-01 är förstahandsalternativ? Står det inte såhär?

Rekommenderat : BMW Longlife-01, BMW Longlife-01 FE eller BMW Longlife-04
Alternativ : BMW Longlife-98 eller ACEA A3

Jag skrev fel - missade ett viktigt ord - jag skulle skriva att "jag tror att du ska BMW LL-04 klassning". Var slarvig och utgick från årsmodellen och tänkte inte mer på det.

Jag kan bara spekulera till varför BMW säljer BMW LL-04, men en tänkbar anledning kan vara att med en enda olja (i detta fall 0W-30 LL-04) täcker man in alla motorer som dels bara kräver LL-01 men också de som kräver LL-04.
Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
Lifeisgood : kollade i min bok med där står ingenting om vilken viskositet man ska han det e därför jag är så förvirrad över oljeval. Sen så står där också longlife 01 som du säger men förstår då inte varför BMW säger till mig att jag ska ha castrol slx LL-04 0w-30 för jag har läst exakt som du.

Var inne där för någon dag sen o då sa de så te mig när jag köpte slitagevarnare där och orginal oljefilter. men tycker att dem har överpris på olja i Sverige över 200 kr för 1 lite är ju lite väl mycket när man kan beställa exempelvis från Tyskland för ca 80 kr litern samma olja kan ju byta två gånger för dem pengarna liksom.

Men vill vara säker vad jag ska beställa som rekommenderas för just min bil innan jag gör det och överallt är det ju olika.
????

vad ska man liksom köra på ?
Visa användare
ProPro-medlem
13.402
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Håller med, BMW kunde åtminstonde skrivit om -30 eller -40 olja är mest lämpad för motorn i den där bildboken till instruktionsbok. Sen kunde de lägga till att 5W duger fint till de flesta geografiska områden men att 0W rekommenderas om det är lite kallt där man brukar bilen.

Nåja, om vi bryter ned detalj för detalj så bör vi nog ha all info vi behöver för att köpa egen olja
Varmviskositet : Uppenbarligen är det -30 viskositet som BMW rekommenderar till denna motor. Så då går vi på det.
Kallviskositet : 5W fungerar fint, men bor du norra delarna av Sverige så fundera starkt på 0W.
Klassning : Uppenbarligen fungerar både BMW LL-01 och BMW LL-04 olja. Och den ska vara ACEA A3 (inte A1 eller A5 eller liknande).

Så, nu är det bara att ge sig ut och leta efter en olja som uppfyller nedanstående
Kallviskositet : 0W (men 5W går bra så länge det inte är alltför kallt)
Varmviskositet : 30
BMW Klassning : Minst BMW LL-01 (LL-04 går också bra)
ACEA Klassning : A3

Alla oljor som passar in på ovanstående kriterier bör fungera fint i dessa motorer. Fast även om det står i instruktionsboken att både BMW LL-01 och LL-04 är ok, så skulle det vara bra om ni ringde BMW och frågade rakt på sak : Fungerar både LL-01 och LL-04 oljor i min motor?
Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
Bmw-slangen tack återigen för ditt svar. hittade denna på Länk . sen kollade jag på specifikationer via sökning på Google då står det såhär :

SLX PROFESSIONAL Powerflow BMW LL04 0W-30
Specifikationer: API SM/CF; ACEA A3/B3/B4/C3; BMW LL04

Borde ju vara denna jag ska inhandla? står ju ACEA A3, ska köpa hem 16 liter hade jag tänkt så man har till två byten går med frakt och allt på ca 1500 kr väldigt billigt tycker jag iaf. Istället för att köpa 8 liter på BMW eller Mekonomen för 1750 kr.

BMW = BRING ME WOMEN
Li
45
Lifeisgood
Se där... verkar vara rätt.

bmw-slangen. Jag tog upp de med dom bakom disken på BMW, men de var som att prata med en vägg. Castrol SLX 0W-30 är den du ska ha. Vilket är BMW LL -04.

Har hört att just den oljan har lite problem med att dra åt sig fukt? Kan aldrig vara bra.

Min fundering i de hela är 0W-30 är den jag har. Fått rekommenderat av BMW.
Men jag har lite för hög olje förbrukning. Har hört att har man de ska man testa 0W-40 då ska oljeförbrukningen gå ner.
Mobil 1 har en sån på 0W-40 och där står det även den är Klassad som BMW LL -01...

Vilken djungel!!!! suck... börjar bli trött i huvudet.

Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
Nu till en annan fråga vad vet man om den här återförsäljaren verkar ju vara sjukt billigt om detta stämmer : Länk

Man får 24 liter olja för 1350 kr ? hmmm ? hade ju inte varit fel ?
Har någon handlat där förut och hur går det till ?

BMW = BRING ME WOMEN
Visa användare
ProPro-medlem
13.402
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Silversten : Jag tror (har inga direkta jämförelseuppgifter) att påslaget på oljor är ganska stort i Sverige. Jag vet inte hur det är med andra länder som tex Danmark, Norge och Finland men påslaget är uppenbart stort då det lönar sig för enskilda privatpersoner att beställa normala kvantiteter från Tyskland.

Ja, Castrol SLX Professional Powerflow BMW LL-04 0W-30 är det som de auktoriserade återförsäljarna säljer. Gå in på svenska Castrol's hemsida och välj "Rekommenderade tabeller auktoriserad verkstad", knappla in bil och vips så får du upp samma olja :-)

Lifeisgood: Här behandlas lite av vevhuskondens och Castrol-olja. Verkar som problemet angående vevhuskondens gäller främst M52TU och M54, vet ej om det finns även på N53 motorn (den som både Silversten och Lifeifsgood har).
Länk

På motorer som gått mycket långt (och inte helrenoverats) kan det vara lämpligt att ta ett steg upp i varmviskositet. Men jag anser inte att din motor från -06 passar in i den kategorin. Min M20B23 från -85 gör det och det skulle också min M30B35 från -89 också gjort om jag inte hade helrenoverat den.

Om du inte får bra svar på tekniska frågor hos återförsäljaren så ring bara BMW Stockholm. När jag inte kunde få svar på mina frågor så blev jag rekommenderad att vända mig dit (notera att jag blev väldigt trevligt bemött hos återförsäljaren och de försökte verkligen hitta den information jag sökte inklusive en runda inom deras verkstad där vi frågade runt - jag hade frågor kring placering av lager i en M30B35 motor och jag kan faktiskt förstå att det inte är någon information som de direkt har svar på rakt upp och ner)

En liten rolig detalj är att det är endast i EU-länderna (samt Schweiz, Norge och Lichtenstein) som man får använda BMW LL-04 motorolja i bensinmotorerna. Detta för att bränslekvalitén utanför dessa länder kan medföra problem med BMW LL-04 oljan.

Så går man in på BMW's hemsida i USA så står det att man ska använda BMW LL-01 :-)
Länk
Ba
39
Bato
320 CI -02
BMW Bavaria Borgs bil hällde Statoil C3 i min 525 e61 06' vid oljebytet för en månad sedan. Det ryktas om att Castrol oljan inte är optimal för vårat klimat, vet inte om det stämmer.

Se tråd nedan

Länk
Bato: I fallet Borgs Bil kan det ju mycket väl vara så att de börjat köpa in Statoil olja för att öka deras vinstmarginaler i samband med servicar? Statoil oljan är med stor sannolikhet billigare att köpa in för dem än Castrol.

Det är dock intressant och frågan är om Borgs verkligen numera ger Statoil olja till alla deras BMW kunder?

Eftersom Borgs bil tillhör BMW Sverige så känns det något udda att de inte använder Castrol. Jag trodde det var en typ av BMW standard för alla BMW återförsäljare/verkstäder.

OM det verkligen är så att Borgs bil själva tycker att Statoil oljan är bättre för svenska förhållanden så är det så klart högintressant information.
Fin översättning på Castrols sida gällande SLX Professional:

"SLX Professional är Castrols premium, helt syntetiska smörjolja som utarbetats tillsammans med ledande OEM och är en specialprodukt för franchisade verkstäder. Den ger en renare prestanda som resulterar i slitageskydd, hållbarhet och motorrenhet. Detta gör det möjligt för våra verkstadskunder att ta ut en premie för SLX-produkter och bidrar flott till deras lönsamhet."

Jojo, "bidrar flott till deras lönsamhet". ;)

Länk

Bara SLX-serien i sig, är en tämligen snårig djungel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.