AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.409

Adaptive Drive till ny 530xd Touring. Bör jag kryssa för det?

Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Hej alla insatta och kunniga.

Jag är inne i processen att beställa en ny 530xd Touring. Har ingen tidigare erfarenhet av BMW men någon gång skall ju vara den första.

Skall jag kryssa för Adaptive Drive (ca 30 000 SEK)? eller räcker standardkonfigurationen för stötdämpare och krängningsdito?

Själv är jag mest av den komfortabla typen men ibland vill man köra lite mera aktivt då förhållanden så inbjuder. Kommer troligen aldrig att köra sportigt på bana. Osvuret är bäst.

Jag har i och för sig råd med Adaptive Drive men kommer jag att använda de olika inställningarna efter att nyhetens behag har laggt sig? Eller blir det så att valet till 99% blir normalinställningen? Jag kommer troligen att äga nyförvärvet länge.

Min nuvarande gamla bil är en Volvo 855 Turbo Automat som har tjänat mig väl under 14 år.

Mvh Näckrosen
Be
14
Bettan
BMW 535d-11
Frågan får anses som högst individuell. Mitt tips är att prova en bil utan som referens. Jag valde bort denna utrustning på min nya bil, då jag inte värderade funktion vara värt pengarna. Men detta gjorde jag först efter att provat ett antal olika bilar med eller utan denna utrustning. Samma sak gällde sportautomaten och växlingspaddlarna som jag också avstod ifrån, till trots att det inte medförde någon extra kostnad, då jag ändå valde sportratten.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
... som Bettan skriver - det är väldigt mycket upp till dig själv och hur känslig rumpa du har. :o)

Jag hade en F11 med adaptive drive som lånebil och var väldigt nöjd med komforten, samtidigt så tycker jag att F11 har marknadens bästa komfort redan från start, så det enligt min personliga mening handlar det att göra något riktigt bra ännu bättre. Om det är värt 30 papp?

Och efter första dagens lekande lät jag bilen rulla i "normalinställningen"!

----
BMW CS #6212
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Jag kommer inte att välja Adaptive Drive för 30´ (kanske hade jag valt det om det handlat om 15´..?).
Visst är det ett både kul och bra option men jag bedömer att jag kommer köra minst 99% i normalinställningen och då är det inte värt det.

(Jag är 100% säker att jag aldrig kommer köra bana med en 530XD, för sådana ändamål bör man nog välja en lämpligare släde...).

Ang andrahandsvärdet: Möjligen att bilen blir marginellt mera lättsåld med Adaptive Drive men knappast att någon betalar särskilt många hundralappar i merpris jämfört med en motsvarande begagnad som saknar Adaptive Drive. Det innebär alltså att jag den dagen har nästan 30´ "att ta av" och kan i stället sänka priset för att få bilen lättsåld...
(F ö ett förhållande som väl gäller generellt i de flesta fall och de flesta options..?)

(Någon annan som har en E34 med en ägare?)
är inne på min tredje F10/11 och har inte haft eller har Adaptive Drive på någon. Inget jag saknat och alltså heller inte betalar det dyra tillägget för. Lägger hellre pengarna på andra tillbehör som jag iaf personligen uppskattar högre. Komforten är som Narvselius nämnde, redan i standard mycket hög. Absolut en av marknadens komfortablaste vagnar, även med 20" hjul som jag har haft på alla mina bilar. Ekonomimässigt så uppskattar jag att "köpare" betalar hellre extra för M-sport, skinn, panoramalucka, komfortstolar, dieselvärmare, navi prof för att ta några exempel.

/Anders
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Tack för alla kommentarer. Beklagar att jag inte har haft tid att svara tidigare.

Mvh Näckrosen

I rather go ponding
Bumpar tråden lite. Är sugen på en F11 eller X5, men tycker att komforen är för dålig. Har åkt en del taxi med F11 520 och visst, bra komfort på släta vägar, men så pass dålig på sämre väg att jag reagerade på det. Blir komforten bättre med adaptive drive?
Oj du måste vara den första och enda som anser det är dålig komfort i F11. I nästinill alla biltester så öser man beröm just över komforten som jag även bara kan stämma in på. Är inne på min tredje F10/F11 och det är suverän komfort i bilen, även med 20" som jag haft och har på alla mina bilar.

/Anders
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
uhs; skulle vara kul att höra vilken taxibil har du åkt som du upplever ha bättre komfort än F11?
Av alla de taxibilar jag har åkt så har då ingen varit mera komfotabel än F10/11 (möjligen en ny Citroen som jag åkte häromsistens, men då talar vi ren rullkomfort som passagerare. Körmässigt och i övrigt är den bilen helt ointressant, åtminstone för mig!)
Bi
133
Bimmerfrei
BMW 528i F10
Snart 330dA Touring -12
Komfortabel eller inte kan man diskutera i det oändliga. Min reflektion är att det är stor skillnad på bilar med dynamisk dämparkontroll och utan. Så om du är ute efter maximal komfort tycker jag att du ska välja till Adaptive Drive, då får du dessutom ytterligare några finesser som förfinar upplevelsen. Har för mig att man inte kan välja enbart Dämparkontrollen på 530 och uppåt annars hade den räckt bra.

Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
Jag har en F11 med sportchassi och 19" som jag upplever som väldigt komfortabel även på sämre vägar. Då kommer jag iofs från E91 och gillar lite fasthet i chassit. Provade F11 med Adaptive drive innan jag beställde och den går ju väldigt mjukt i komfortläget men den känns väldigt "icke-BMW-mässig", rent citroënsk att köra då.

Var även lite inne på X5 innan jag beställde och den tyckte jag passade otroligt illa med sportchassi - den var stötig och "nickig" t o m på motorvägen. Där skulle jag i större utsträckning övervägt Adaptive drive.

Mvh
Arese
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.