AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
48.490

Officiella bilder på F20

Sida 12 av 13
Zuffenhausen
Finns många grymma bilar för 350-400 tkr, men detta är ett BMW forum och folket är här tycker det är ok att betala dessa pengar, så det är lite att svära i kyrkan.

Jag personligen hade inte heller betalat dessa pengar.

Men det är väl upp till var och en att prioritera, så länge man själv är nöjd med sitt val.

Har haft två nya 120d när de var under kampanj och man kunde få en ny bil till vettigt pris.

Men den nya är ju bara sjuk, förutom då ful. : )
tycker också att det där ordvalet var tämligen "klumpigt" då jag anser att det måste väl vara upp till var och en vad man betalar för en bil! Alla har vi våra olika värderingar och onekligen så får ju nya ettan väldigt bra omdömen även i den "objektiva" motorpressen. Söker man körglädje i den bilklassen så blir ju ettan ett klockrent val! Sen är det väl kanon att man även kan utrusta en "liten" bil med options som förr bara fanns i fem- och sju serien. Jag gillar också nya ettan och tror den blir en stor succé. Många bra motoralternativ och man kan dessutom utrusta den och få en "personlig" etta. Dessutom med ett säkert synnerligen bra andrahandsvärde. Om man sen jämför med nya F30 som snart står och stampar på premiär så kan man ju undra vilken som är bäst, en "fullutrustad" etta eller en "snikutrustad" trea? Lär väl ligga i jämförbara priser skulle jag tro. Skulle då sju dagar i veckan välja ettan om jag inte absolut behövde det utrymme som kan skilja modellerna åt.

/Anders
... och så finns det bilar som är lättare och mindre, och därmed snabbare och roligare, där många betalar extra för.

Kallas för 'sportbil' och de ska helst vara så oanvändbara som möjligt.

Som tur är, så är en etta fortfarande en användbar bil, annars hade vi fått betala MER än för en 3 serie ;-)
da
271
daniel-635
120d M-Sport -10
528i Shadowline -86
635CSi Bi-Turbo

R1100S -01
Jag finner det mycket intressant hur så många håller ihop vad en bil kostar med hur stor den är.

Varför åker inte alla Skoda Superb ?
Den borde ju ge flest meter bil för pengarna ?

Sen att en mindre bil går billigare.
Ofta är roligare att köra.
Och att man kanske inte behöver en större.

Ang. nya 1an så ser den bra ut i de flesta vinklar, jag gillar att den är lite bredare.
Det gör nytta på utseendet, utrymmet skiter jag som bekant i ;)

/ Daniel

Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Tell me about it, får mkt "men du får ju mera bil för pengarna om du köper en Volvo" nu när jag har A1:an....folk utgår från att alla tänker/prioriterar som dom, det är vad de kallar förnuftigt!
Det är bara strunta i det - jag är glad att F20 kommit nu, då är A1 inte längre dyrast i klassen ;)
Har jag fel men är inte 1-serien mera konkurrent till A3 än A1?

/Anders
Visa användare
3.753
Sani
Nja...visst, gränsfall :) A3:an växer ju också, den nya A3 "sedan" kommer snart; och kommer vara lika stor som en A4 var när den kom 1995.
A1 är en pimpad Polo ;-) Kan man säga detsamma om 1-serien?

mvh/ Anders
da
271
daniel-635
120d M-Sport -10
528i Shadowline -86
635CSi Bi-Turbo

R1100S -01
@AKN

Ja faktiskt, många antyder att nya ettan ser ut som en Polo bakifrån :/

Jag jämförde min 2010 120d mot Volvo C30 och VW Scirocco.
Och fann att Bmw´n är ca. 40´000 dyrare, med så jämförbar utr, som möjligt.
(347´900:- Blev listpris på min)

Men vissa saker kan man ju inte välja till på andra fabrikat, som bakhjulsdrift tex. ;)
Visa användare
3.753
Sani
AKN; javisst - och nästa trea är en pimpad F20.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Sani, det är väl inte alls samma sak?

Jag har varit på besök hos VW och de själva säger mer eller mindre som AKN.

Man har en bilplattform att utgå ifrån och sen "tankar" dem på de modell specifika designelementen och sen har man de olika färdiga bilarna, från Seat, Skoda, VW och Audi.

Var glad varje dag som BMW står på egna ben med egna lösningar (vilket man får hoppas uppskattas av BMW-ägarna).

mvh/ Anders
Visa användare
3.753
Sani
Grelle; ja det är väl klart att VW säger det, de vill ju sälja Folkvagnar??

Men:
1. Det är inte riktigt så enkelt, A1 har en massa tekniska lösningar mm som Polo saknar.
2. Även om det ligger mycket fördelar i gemensamma plattformar, vad gör det om klassledaren Polo lånar ut delar..?

Det jag opponerar mig mot är detta "hat" man bli utsatt för så fort man inte kör BMW fn, är det okej med otrevliga kommentarer per automatik då lr? Typiskt tangentbordsryttare som kör omkring med gamla bilar och lika mossiga åsikter.

AKN; eh, jobbar du med plattformsutveckling, eller har du köpt dina klyschor från Aftonbladet rätt av? Tror du på allvar att BMW är "bättre"? Det är samma underleverantörers artiklar som används till alla tyska bilar, tro inget annat. Jag jobbar för en av dom, och vi levererar till både Audi och BMW.

Jag tycker för övrigt nya Ettan är riktigt fin, och kan absolut tänka mig en sådan framöver; beroende på familjesituation.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Sani > Förtydligande, jag var inbjuden på besök hos VW i Wolfsburg på huvudkontoret. De vill, om inte jag missförstod dem, sälja alla märken som ingår i deras produktpalett.

Jag var inte där som kund utan som eventuell framtida arbetskraft inom deras koncern. Alltså från Audi till Scania.

Klart att tillverkare köper komponenter från samma underleverantörer. Så har det alltid varit i mer eller mindre utsträckning. Biltillverkare med gemensam ägare tenderar att dela komponenter i långt större utsträckning.....

BMW, tag fram många fina sexor till 1-serien är mitt önskemål (tyvärr en utopi idag).

mvh/ Anders
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Passade på att ta en titt på nya ettan idag och tycker den är absolut klockren, strålkastarna ser inte för stora ut utan allt hänger ihop snyggt och den är en väldigt attraktiv modell. Tror den kommer bli mycket uppskattad!

//Bjersér
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Provkörde nya ettan i dag och kan bara lovorda bilen. Vilken skillnad mot den förra. Bilen kändes verkligen fullvuxen. Underbar körkänsla och fina detaljer. nu väntar man bara på M-sport så är cirkeln sluten. Tänk er en 135a. Hur coolt som helst:-)

//Stefan

Mina bilar:Länk
1-serien konkurerar i samma klass som audi a3, dvs golf-klassen.
när tror ni 3-dörrars kommer samt coupe och cab??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.