AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.257

Störst bagage i 300 serien eller 500 serien?

Jag har aldrig haft en BMW, men har fastnat för att jag vill ha en nu!
Jag vill ha en kombi automatare. Gärna med den beiga skinnklädseln och teakpanelen. Alltså är det en begagnad bil jag har råd att köpa. Min sambo tycker att jag ska välja en ur 500 serien. Han lurade mig vid förra bilköpet så vi fick en dyr bil med turbo och lågprofildäck och allt vad det sen kostar att köpa nytt.
Jag behöver ingen bil som är snabb för jag kör inte fortare än vad man får göra och jag behöver ingen bil som ser fräckast ut!
Däremot vill jag ha stort lastutrymme. Så frågan är egentligen om 500 seriens bagage är större än 300 seriens? (Har tittat lite på Volvo V70´s bagagestorlek.)
Har ni sen andra för och emot argument, så tar jag tacksamt emot dom.

Läste dessutom i dagens Sydsvenska att en i 300 serien fick bra poäng hos bilprovningen, men att en i 500 serien inte fick det!
Finns det någon årsmodell som inte är så bra att köpa begagnad?

Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Hej
Tja, ska du ha stort lastutrymme är det nog inte BMW du ska titta på :).....fast tror nog att 5-seriens touring är något större än 3-seriens.

Frasse
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Jag tycker faktiskt att bagageutrymmet i 5-serien är rätt bra.
Som exempel, min yngsta grabb sitter i rullstol, och eftersom han är lite rund så är rullstolen av den något större modellen. Den är det problem att få in i en V70 av förra generationen. Utrymmet är för lågt och för kort. Det var ett jäkla trixande när jag hade en sån som hyrbil ett par veckor. I min E39 touring så smiter rullstolen in utan problem.

Annars är det Citroën C5 av generation 1 eller 2 man ska ha om man vill lasta stort och tungt....
Le
431
Lelle
520d touring -15
118d -08
325i cab. -02
http://www.garaget.org/bmwlelle
Nya 5 serien touring tex tror jag hade större bagagevolym än nuvarande v70 eller iaf lika stort. Annars är väl MB E-klass kombi bland de stösta i bagagevolym. Och för att svara på frågan är ju klart att 5-serien är större än 3-serien i bagaget. En större bil på alla sätt.

Länk
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Både 3-serie och 5-serie är ekonomiska bilar i rätt utförande, det är M-paket, stora motorer och mycket utrustning man skall undvika. Eller undvika och undvika; M-paket innebär till exempel stora, breda fälgar-->Antingen snyggt eller oekonomiskt beorende på vem du frågar.

Vilken budget har du? Det avgör frågan lite faktiskt tycker jag, för väljer du mellan E46 och E39 (3/5-serie tom 2004-2005 ungefär) kan du lika gärna köpa en 5-serie E39: Den är inte särskilt avancerad eller dyr i drift och dess ägare har statistiskt varit de nöjdaste bilägarna någonsin: 96% rekommenderade glatt modellen till andra vilket var rekord.

Nya 5-serie E61 är en underbar bil, mer lyxvagn än familjekombi. Problemet är att den är avancerad med, håller den (Vilket den oftast gör) är den billig i drift men går något sönder kan det bli dyrt! 3-serie E91 är enklare byggd, långt ifrån lika sofistikerad som en 5-serie E61 men mer kompetent än de flesta-och billig i drift. Bagageutrymmet är dock klart störst i 5-serie oavsett generation, men det är först i E91 som 3-serie Touring fick ett rejält bagage: Även om tidigare modellen har ett tillräckligt stort.

Eftersom du söker utrymme och inte verkar intresserad av att köra särskilt aktivt tror jag en 5-serie passar bäst, vilken modell beror på budget som sagt! :)

//Bjersér
Under 100 000 hade jag nog tänkt mig.

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Perfekt, då är det en E39 som gäller och där finns inte mycket att oroa sig över. Ok alla bilar kan krångla och har sina svagheter, läs Begagnatguiden för E39 på denna sida är ett tips (Uppe till vänster i menyn), men E39 hör till kategorin "bättre bilar".

Frågan är vilken bil som passar de kraven på ekonomin du har, för på såpass gamla dieselbilar som en E39 så är skatten snordyr och dieselmotorerna i modellen är inte extremt snåla. Då återstår bensinsexorna 520i, 525i och 530i; Och eftersom ägandekostnaderna för dessa tre är identiska (Med reservation för försäkringen, det beror på dig som person) är det lika bra att försöka hitta en 530i med den härliga treliterssexan. Sedan finns V8 med, men ekonomin i en sådan är... vi lämnar ämnet. ;)

Sedan är E39 billig i drift som den är som sagt, främst har den ingen kamrem utan en underhållsfri kedja samt är lätt och billig att serva. Sedan håller den väl och dricker måttligt med bensin, en 530i med 231hp dricker markant mindre än en Volvo V70 2.4 med 140hp till exempel...

Men en stor bil med sexa (520i-30i) blir förstås aldrig riktigt riktigt billig i underhåll, en 3-serie med fyra (316i-18i) är det riktigt ekonomiska valet men vill du ha utrymmen och är du beredd att gräva liite djupare i plånboken kan du åka en stor och bekväm BMW med en pigg sexa istället. Den (5an) kostar inte mer i drift än motsvarande Volvo, Audi, Mercedes eller Saab i alla fall. :)

//Bjersér
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.