|
|
|
|---|---|
|
Hej, första posten här så var snälla. :) Har en BMW 540 -01 med businesstereon i som jag försökt koppla på ett Alpina monoblock med tillhörande baslåda. Jag läste runt på bmwtips.com och hittade alla lågnivå-ingångar, kapade in mig på vänster bakre högtalare och fixade dit ett par RCA-kontakter samt remote från 12-pin kontakten som jag sedan drog över till monoblocket på andra sidan bagageutrymmet. Problemet är nu att jag knappt får ut något ljud alls, jag är en total novis på allt vad billjud heter tyvärr. När jag drar igång tändningen startar steget så remoten funkar iaf, musik börjar spela i övriga vanliga högtalare och baslådan spelar med fast bara väldigt väldigt lågt. Kan ställa steget på två olika sorters lågnivå, 0,1-1V och 1-8V. Har testat båda, den lägre ger en viss ökning i ljudstyrka men den är fortfarande knappt märkbar. Har kört gain på allt mellan 0-100%, vid 100% och lägre lågnivå-inställningen så kan man nästan höra att den spelar men det är allt. Det jag undrar nu är vad som kan vara fel, remote och strömtillförsel funkar fint, så det borde vara mitt val av lågnivå. Ska jag koppla samman höger och vänster bak på något sätt eller vad är det jag missar? Är som sagt en total novis så alla tips är varmt välkomna. Har googlat runt lite och hittat många som säger att man ska sätta en högnivå -> lågnivå konverter på vanliga högtalarna och dra bak men det känns väldigt fel när det ska finnas lågnivå att köra på från start. Har också läst mycket om obalanserad och balanserad lågnivå, vet inte alls vad skillnaden är och/eller om det kan vara problemet. Är mitt val av lågnivå fel och vad ska jag isåfall välja istället? Tack på förhand! /Kalle | |
| Byt stereo helt är mitt tips! finns adaptrar att köpa till för både 1din och 2din! / Henrik | |
| Det vill jag helst inte göra, gillar det enhetliga utseendet som blir med original. Sen kan man väl inte styra eftermarknadsgrejer med multi-ratten? | |
|
Låter som du har fel på lågnivå-signalen. Om inte steget har inbyggt hög/låg-omvandlare (vilket jag inte tror det har) så måste du sätta en omvandlare och inte bara en förstärkt signal rakt in i slutsteget. |
|
|
Exakt, men jag vill undvika alla olika omvandlare då det ska finnas en ren lågnivå-signal att plocka från. Steget är ett Länk om det kan hjälpa något. Någon som vet exakt vilken kabel jag ska plocka lågnivå från? |
|
| Finns ingen färdig lågnivå i org.prylarna. Ska du bara driva en bas funkar det alldeles utmärkt köra en omvandlare från bakhögtalarna. | |
| Nu har du visserligen ett Alpine steg, men Biltema har ju hög till lågnivå omvandlare för runt 300:- | |
|
Det ska gå att plocka en signal likvärdig "lågnivå" någonstans i bak på bilen, jag minns inte vart. Vet att jag har läst det flera gånger. Kolla på bilstereoforum.se kan finnas info där om du söker lite. Annars fungerar högnivå till lågnivåadapter bra. Exempelvis Länk |
|
|
Teruk, den här tråden skulle du startat i forumet för ljud, dvd, navi osv. egentligen, men skit samma. Högnivåsignalen måste du ta efter bilens slutsteg, tar du den mellan stereon och originalslutsteget hörs knappt ett pip. Du kan utgå från kontakten till originalsublådan. För att säkerställa vilka kablar som "spelar" kollar du med en lös högtalare. (Stick in kablarna i pluggen, enklast så.) Ta de spelande kablarna (hö & vä + resp. -) och koppla in de på högnivå på slutsteget alt. omkopplare till lågnivå/RCA om du har skaffat en sån dosa. Då får du ut rätt signal. Tror det var blå/svart, blå/grå gul/svart, gul/grå, de fyra mittersta kablarna. Inte helt säker eftersom jag inte vet hur ditt kontaktstycke ser ut. Lycka till! /U. |
|
| jo det finns saker som gör så du fortfarande har kvar funktionerna i ratten det har jag på min alpine stereo och de funkar kannon! | |
|
"Högnivåsignalen måste du ta efter bilens slutsteg, tar du den mellan stereon och originalslutsteget hörs knappt ett pip. Du kan utgå från kontakten till originalsublådan. För att säkerställa vilka kablar som "spelar" kollar du med en lös högtalare. (Stick in kablarna i pluggen, enklast så.) Ta de spelande kablarna (hö & vä + resp. -) och koppla in de på högnivå på slutsteget alt. omkopplare till lågnivå/RCA om du har skaffat en sån dosa. Då får du ut rätt signal." Jo, vart jag får tag på högnivå förstår jag. Fick bara för mig att det skulle vara möjligt att få tag på lågnivå genom att koppla på innan originalslutsteget, speciellt eftersom mitt steg inte har någon högnivå-ingång. Just nu är steget inkopplat på blå/svart, brun/gul. Uppenbarligen fel. Verkar som att jag helt enkelt får köpa omvandlaren som Alpinabiturbo länkade till på Ljudia, verkar lite vettigare än de billiga på biltema. Tack för hjälpen allihop och ursäkta om jag satte tråden i fel forum. |
|
|
Teruk: Blå/svart, brun/gul? Bara två kablar? Hoppas du menar att du använder plus OCH minus från både höger OCH vänster högtalare (FYRA kablar totalt.) till omvandlare med utgång RCA-kontakter annars händer inte mycket i ljudväg. /U. |
|
|
Har som sagt ingen omvandlare just nu så steget är inte kopplat på högnivå utan vad jag trodde skulle funka som lågnivå. Och eftersom steget är ett monoblock så går det väl bara på en kanal då? Som sagt, total novis på det här så... |
|
| Om jag inte har helt fel för mig så kör väl BMW med balanserad signal på lågnivån? Bästa möjliga sätt att slippa störningar på, men det krävs ju ett steg som tar balanserad signal eller lämplig processor som kan hantera det. | |
|
Japp, också hört att de ska ha balanserad signal där och att mitt steg skulle klara det men hursomhelst.. Fixade mig en konverter och har hakat på den på svart/gul-orange/brun och svart/blå-orange/brun med orange/brun som - och svart/gul-svart/blå som + på var kanal. Det funkar men signalen är inte direkt den renaste, men det verkar duga någorlunda till subwoofern iaf. Kunde vara lite bättre men det kan det alltid. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.