AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.160

Skrammel i framvagn Bmw 528ia e39.

Ch
2
Christoffers
Bmw 528ia -98
Hejsan!

Har nu köpt mig en Bmw 528ia från 1998 i extremt bra skick. Detta är min första bmw och är hur nöjd som helst.

Men något skrammel i framvagn har dykt upp, på vänster sida. Låter som nått grus som ligger och vibrerar runt eller nån plast som är lös, men icke! Har kikat under och skruvat bort däcket, men ej blivit klokare. Detta sker på dåligt underlag och hörs ej i bilen om inte rutorna är nere.

Vet någon vad detta kan bero på? Vore mycket tacksam!

MVH Christoffer
br
31
brandiz
320i coupé -94
Hej Christoffers, jag hade börjat kolla ifall det var glapp någonstans i framvagnen.

Först hissa upp bilen lite och känna/rycka i sidled och upp och ned på däcket, samt på stabiliserings stagen som är under bilen, det är som en pinne rakt upp ifrån ett stag under bilen till ett fäste i fjäderbenet på båda sidor, man kan rycka upp och ned i staget fast nära den pinnen som går upp om du förstår hur jag menar så känner man ifall de glappar lite också.

det brukar kännas när man bromsar också att det glappar lite ifall det är glapp i stabiliseringsstagen :)

Ch
2
Christoffers
Bmw 528ia -98
Tack för snabbt svar!

Har faktiskt hissat upp bilen och känt och ryckt men inget glappar. Alla bussningar ser bra ut och bromsningen fungerar alldeles utmärkt. Låter lite som man skulle ha en ölburk med lite grus i... Aldrig hört något liknande ljud. Det låter ju inte alls som det skulle vara nått farligt, bara en irritationsmoment som jag vill åtgärda!
Körde med rutan nere och hörde då detta ljud, hörs absolut inget i bilen.

Bilen har förresten gått 15000 mil och har fullstämplad servicebok, ingen anmärkning på besiktningen som var för 3 veckor sedan.

Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Bromssköld som rostat sönder och ligger emot skivan? Dålig dämpare? Nått plastskydd under som sitter löst? Värmesköld/avgassystem? :)
Tjena,

Har haft detta iriterande ljud sen jag köpte min 97a för 6500 mil sen också! Har bytt dämpare och skrammelstag (stabilisatorstag) som jag visste var dåliga, kollat alla stag, bussningar, bromssköldar osv, inget glappar när den är upphissad så jag har kört med det, men det skulle vara trevligt att bli av med detta oljud!
Har hört att det skulle kunna vara förbandet mellan krängningshämmaren och hjulupphängningen som spökar, inget som märks när man kontrollerar glapp vid upphissat läge, kan vara värt att testa!
Jag ska försöka att hinna med att undersöka detta i sommar! Om du hittar lösningen så vore ju det underbart :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.