|
|
|
|---|---|
|
Min 520d msport (original 18 tum) falsklarmar ofta om däcktryck med röd symbol. Viist, det går att kalibrera (tar dock mycket längre tid än på E90:an) men det är ju drygt att göra hela tiden; var och varannan resa menar jag. Däcken är körda 1900 mil och har bra mönster. Trycket fram ca 2,9 och bak 3,2. Har läst en massa inlägg här men dom tycks bara handla om att den börjat larma efter byte till eller från vinterhjul. Då ska man ju kalibrera säger manualen så det är inget konstigt. Får väl åka in till verkstaden eftersom bilen bara är nio månader. | |
|
låter riktigt skumt, som du skrev så är det ju oftast efter däck skifte som man behöver initiera punkteringsvarnaren men inte att den ska tappa initieringen varje gång du stänger av bilen. det är ju garanti på bilen ifall det skulle vara något också när du lämnar in den på verkstad :) |
|
| Spontant känns det som du har för högt däcktryck, vet dock inte om det har med saken att göra. | |
| Det skulle kunna vara så att det höga trycket får den att fellarma, men det är det tryck som står på skylten vid dörren (för denna däckdimension/fartkod). Jag upptäckte nämligen att höger bak hade mycket lägre luttryck och höjde då alla till specat tryck. Kanske är det ändå för högt tryck. | |
|
Om det står i dörren så borde du ju ha rätt tryck. Men om nu höger bak hade lägre tryck än de andra tyder det ju på att det läcker. Kolla igen så du inte tappar luft, om inte får du väl lämna in den. Ser att du har en ny bil. Offtopic men kul att veta är att fälgarna på EDE är gjutna olika på höger och vänster sida för att förbättra aerodynamiken. |
|
| Ja EDE-fälgarna har en pil ingjuten i dom, som visar åt vilket håll hjulet ska rotera. För övrigt världens snyggaste 16-tummare :) | |
| Första tanken var just att höger bak strulade (dock kollade jag inte trycket direkt när jag köpte bilen) men vid första varningen (efter kalibreringen) så var trycket detsamma och samma som vänster bak. Ingen förändring då alltså. Får väl kolla igen och ev tappa ur något hekto. | |
|
Ett av hjulen, det som tidigare visade sig ha lägre däcktryck, har en ventil som är väldigt tjurig. Det går mycket trögt att få i eller ur luft. Det torde ju också vara en garantifråga eftersom både däck och fälg är original sedan bilen levererades (inte ens bytt under vintern), men hur byter man ventil egentligen? Sitter den fast i fälgen, ditskruvad? Sedan jag startade denna tråd har den inte falsklarmat i alla fall och jag har sänkt lufttrycket en aning. |
|
|
garanti och garanti vet jag ej om det kan gå på men om man bara ska byta den lilla ventilen som i ditt fall går trögt så behöver man en liten mejsel kan man säga fast med ett jack i så att man kan skruva ut ventilen och skruva i en ny. Om man ska byta hela den gummi ventilen som den lilla sitter i så behöver man lägga däcket på en krängningsmaskin och trycka ner det i överkant så man kommer åt att skära av den med en kniv på insidan och sen ha ett annat ventil verktyg som man kan gänga fast ventilen i och sen dra upp den igenom hålet med. tar ju inte lång tid att bara byta den lilla som sitter i heller så ifall det inte går på garanti så borde dom ju kunna bjuda på det, det är inga kostnader någonstans. och gött att det inte larmar för däcktrycket längre :) |
|
| Tack för svaret! Ja det är med all säkerhet bara insatsen som behöver bytas. | |
| Kan meddela att ventilen byttes på garanti av Hackefors och sedan dess har det inte varit ett enda falsklarm. Som jag skrev ovan sänkte jag dock trycket en aning till ca 2,9 innan bytet. | |
|
Min 525dA -04 jag hade tidigare larmad också lite nu som då. Men på den var det att handbromsen var dålig. Om jag använde handbromsen lämnade den att ligga på lite i ena sidan och på det sätter alarmerade den. Så jag använde inte handbromsen så ofta tills jag hade kollat över bromsarna. Mvh Ubbe |
|
| Sitter givaren i ventilinsatsen? Eller hur mäter den tryckfall? | |
| ABS-givarna rapporterar förändrad omkrets (tätare mellan pulserna jämfört med andra hjulet) tror jag. Vet dock inte hur den skiljer det från slirande. | |
| Aha, eller om man kör runt i cirklar mkt.... | |
| Det finns en mer avancerad variant som verkligen visar trycket i däcken och inte bara tryckfall. Där tror jag sensorn/sändaren sitter i ventilen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.