|
|
|
|---|---|
|
En av vajrarna kärvar så åker nog på o byta den innan bes... Hur bär man sig åt? har aldrig bytt en handbromsvajer innan, Hur mycke måste jag ta bort för o komma åt den? man ser ju att den går in över diffen ungefär, hur i all världens väg ska man komma åt den? Tips motages gärna :) | |
|
Har aldrig bytt på en E32 men väl på min fd. E34. Lär väl vara någon liknade konstruktion på E32:an. Vajern går väl i rör ovanför diffen och fram till spaken. Jag gjorde som så att jag skarvade ihop den nya och gamla vajern vid spaken och drog sedan igenom vajrarna bakifrån. Du måste också bort med belägg, ok och skiva ibak så kommer du åt handbromsbackarna och vajern. Detta var ett par år sedan jag gjorde detta så kan väl ha glömt något men i stora drag ska det nog stämma OM nu E32 och E34 ser någorlunda lika ut i hänsende till handbromsen. //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
| Tack för infon :) Men sjävlja röret från backarna och in till röret vill man ju gärna ha loss? Hur lossar man den inne vid diffen? | |
|
Vajern går löst från backarna och framtill röret vid diffen. Går sedan genom röret och kommer ut vid handbromsspaken. Hm, blev lite osäker nu monteringsordningen. Jag tror nu att jag klippte den gamla vajern där den kommer ut från röret ovanför diffen och skarvade på den nya vajern där och drog igenom nya vajern fram till handbromsspaken. Anledningen till detta var för precis där vajern går in i röret så sitter det en slags konad tätning som skall förhindra att fukt och skit kommer in i röret och sabbar vajern. Du ser hur det ser ut när du har den nya vajern i handen. //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
|
Har nu fått min nya vajer och har börjar riva den gamla. Har fått loss allt utom höljet i bärarmen och uppe över diffen. Hur fasen bär man sig åt för att få ur dem? Kommer ju inte direkt åt att banka på infästningen i bärarmen.... Tips mottages gärna! |
|
|
Efter mycket bankade och våld så fick jag bort de gamla möget... Höljet hade gått av på 2 ställen så var inte så konstigt att inte vajern löpte fritt :) Dock kom jag till den insikten att jag fått fel vajer... Har fått en vajer till en iL så den är ca 10cm för lång.... Så är väl bara o ta isär allt igen... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.