AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.270

Kan man förlänga en premium selection garanti?

Köpte min bil hos en BMW handlare som en premium selection bil.
Snart har ett år gått och garantin håller på att gå ut.
Någon som vet om man kan förlänga garantin så som man kan på tex Porsche?
Bilen är en 2008 M3 med under 5000 mil.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag är inte hundra men en här på forumet köpte nyligen en M5 Touring och enligt vad han fick redan på så skulle det vara möjligt att förlänga ett år men det kostade en slant, tror han sa 1000€.

___
//Ulf
ar
218
arvidw
Volvo XC90 R-design, Bursting blue -16
Hej!
Det är mig som Ulf åsyftar och jag kollade noga upp villkoren när jag nyligen köpte min bil. Vet ej om en bil som inköpts i Sverige med EuroPlusgaranti går att förlänga men i Tyskland så går det i alla fall.

För mig ska det kosta 1 000€ att förlänga garantin i ett år och när detta andra år gått så ska det gå att förlänga i ett år till och även detta till en kostnad om 1 000€. Dock så har jag för mig att garantin upphör när bilen blivit sex år eller gått 16 000 mil.

När bilen gått 10 000 mil och däröver så tillkommer någon form av självrisk som beräknas på en relativt låg procentsats av reparationskostnaden. Min bil är sim Ulf berättat en 07:a som gått drygt 8 500 mil och jag kommer troligen sälja den till våren och då känns det, framförallt eftersom bilen börjar närma sig 10 000 mil och då upphör maskinskadeförsäkringen att gälla, som ett stort att för 9 000 kr erbjuda ett års garanti vid privatförsäljning. Garantin följer bilen och ett ägarbyte får ej garantin att upphöra.

Dock så vet jag inte hur befogat det är att förlänga garantin i trådskaparens fall då bilen är relativt ny och har en bra bit kvar till att maskinskadeförsäkringen utgår. Dessa villkor finns att läsa om på BMW.de, sök på Premium Selection och EuroPlusgaranti. Dessvärre kan jag inte posta någon vettig länk då det är lite bökigt från en iPhone...

/Arvid
ar
218
arvidw
"som ett stort PLUS att för 9 000 kr erbjuda ett års garanti vid privatförsäljning" skulle det förstås stå...
Glömde skriva att min bil är svenksåld köpt på BMW.
Är europlusgarantin samma sak som premium selection? gissar på att det är det då dom omfattar samma saker.
Men det borde ju inte vara omöjligt tycker man att förlänga "nybilsgarantin" som många gör med sina porschar.
Sökte på forumet men fick inte fram något på "premium selction"
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Premium selection och Europlus är inte samma sak.
Premium selection innehåller Europlus garantin men den garantin kan du även få på bilar som inte är Premium selection.
Länk

// Mvh Andreas

tsaros vet du om man kan förlänga premium selection garantin?
eller helt enkelt någon som vet om man kan förlänga nybilsgarantin på en bil?

mvh daniel
ar
218
arvidw
Pizza, du är väl medveten om att maskinskadeförsäkringen i din bilförsäkring täcker mer än du tror? Detta i allmänhet tills bilen är 8 år gammal eller har gått 10 000 mil. Jag skulle i alla fall inte vara särskilt nervös så länge bilen uppfyller dessa kriterier.

Ledsen om jag gled ifrån ämnet och din frågeställning en aning...:-).

/Arvid
Jo klart jag är medveten om det. Jag är inte orolig för något
Men det är ju nybilsgarantin jag är ute efter..
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
pizza;
Jag har försökt att förlänga min Europlus vid två tillfällen på bilar som jag har köpt på bmw Niederlassung, båda gångerna har jag fått nej med argumentet att bilarna är exporterade och inte längre är tyska.
Detta till trots att jag alltid åker ner och servar bilarna hos BMW Niederlassung i Tyskland.

Jag tror att det går att förlänga garantin, men endast om bilarna är Tyska.

Jag har fortfarande inte sett någon som faktiskt har lyckats förlänga sin garanti på en exporterad bil, utöver att dom säger att det ska gå.

// Mvh Andreas

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.