|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har sökt runt efter ett svar här i forumet på mitt problem, men hittar inget som matchar riktigt så jag prövar att skriva ut det här. problemet är: när bilen kommer upp i arbetstemp så händer 3 saker samtidigt, blinkerserna inne i bilen slutar att blinka (men utanpå bilen blinkar dom). den visar -40 på färddatorn (har bytt givare), den varnar för slitna bromsbelägg (dom är klippta och ihopsatt). jag har provat att ladda batteriet och haft minus polen av över natten, då fungerar allt ända tills att den blir varm igen? har även tagit lös ljusmodulen och kollat anslutningar m.m men hittar inget fel? väldigt tacksam för hjälp!! mvh adrian lindström strömsund | |
| Hmm, någon klocka ringer när du nämner yttertempgivaren. Kolla anslutningarna till generatorn och generatorns jordning. Du kan vid varm motor prova att mäta så att det inte ligger någon liten spänning mellan karossen och generatorchassit, vilket skulle tyda på jordfel. | |
| Mät även spänningen över batteriet med motorn igång. Bör ligga på 13,7-14,0V ung. | |
|
tack så mycket för svaret! då ska jag ut och kolla det direkt så återkommer jag igen. mvh adrian |
|
|
nu har jag kollat och spänningen var 0,03volt mellan chassi och generatorhöljet, är det jordfel tror du? jag får endast felen när jag kör bilen? aldrig på tomgången? som sagt är jag väldigt tacksam för svaren jag får! mvh adrian |
|
|
30mV (0,03V) är helt OK mätt mellan chassi och generator. De gånger jag sett samma sak så är det avbrott på K-buss mellan instrumentcluster och ljusmodulen, felet kan ligga i kablage, mellankopplingar eller naturligtvis inne i någon av modulerna. Det känns som du kollat en del av detta redan, kolla även om följande funktioner också försvinner när blinkersindikeringen är borta: Den blåa helljusindikeringen, tickandet vid blinkning, indikering/varning för öppen dörr, dragen handbroms när bilen är i rörelse osv. Alla funktionerna ovan och några till, kommer via K-bussen till instrumentclustret. FP |
|
|
Hej och tack för svaret! Kollade nu och allt du skriver stämmer in Folke! vad är k-bussen för nått? vart sitter den och instrumentclustret? tack så mycket för svaren! mvh adrian |
|
|
K-buss är en databuss som förmedlar en mängd olika signaler runt om i bilen mellan olika moduler, det är en trefärgad kabel röd/vit/gul om jag minns rätt. Det finns flera databussar, K-buss för funktioner i karosseri och belysning mm, I-bus för allt runt infotainment, M-buss för alla spjällmotorer i klimatanläggningen, CAN-buss för en del säkerhetskritiska system osv. Instrumentclustret är hela samlingen med instrument och alla indikeringslampor, går att ta ut som en modul osv. Ljusmodulen sitter på höger A-stolpe, bredvid handsfacket. Det var mellan dessa som jag hade ett fel för många år sedan, symtomet var som i ditt fall. Det var en slarvigt pressad kontakt på just K-bussen. FP |
|
|
det var ett svar så till och med jag förstod!! tack så mycket för det! då ska jag börja felsöka. mvh adrian |
|
|
Hej igen! nu har jag tagit ur instrumentclustret, alla paneler runtomkring, ljusmodulen och och ruckat och kollat alla kontakter jag kommit åt! men ingen skillnad. upptäckte däremot att det är endast när jag har driven i som felen uppstår, när jag lägger över till neutral tar det några sekunder innan den visar N på panenel, men när den gör det så börjar den blinka som vanligt igen? är det instrumentclustret som är trasigt tro? märker även att "färddatorn" på panelen lyser starkare under tiden som felet är? ska kolla om jag får låna ett instrumentcluster av en kompis från en e39 528. mvh adrian |
|
|
hej igen, tack för alla svar och tips! men nu har jag tappat orken/lusten och har satt ut den på blocket till rabaterat pris istället. som sagt tack ändå för alla snabba svar! Mvh Adrian |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.