AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.857

Byta kylare på en e36

bi
75
bi_em
e36 318i -96
Häromdagen börja det komma rök från bilen så jag fick bärga bilen till närmaste verkstad. Det visade sig kylaren behöver bytas men de påstår att det är en kylare med inbyggd oljekylare oxå.

På mekonomen kostar det 5000 kr sedan hittar jag inte på andra hemsidor förutom denna:

på www.adcenter.nu

"
Kylare, motorkylning
Växellådstyp: manuell-/optionell automatväxel
Typ: med/utan AC
Material plast
Material aluminium
Nätmått 440 X 439 X 32 mm
Version EXTERNAL OILCOOLER"

den kostar 2600 kr. Om jag fattat rätt så har denna även oxå inbyggd olje kylare?

En annan fråga hur viktigt är det om det ska vara med eller utan AC?

Det är till en BMW e36 318i 1995
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Oljekylare finns bara på bilar med automat.

Bilar med AC har större (högre) kylare.

Kylaren är fåningt enkel att byta på bilar med manuell låda
bi
75
bi_em
e36 318i -96
Det finns ingen chans i världen att det är en inbyggd oljekylare fastän det är en manuell växlad bil? Konstigt så påstår verkstaden att det är en inbyggd oljekylare.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
En o annan extrem sportbil kan ha vattenkyld oljekylare för manuell växelådsolja, eller motorolja, men inte en 318.

kan förvisso vara nått eftermonterat om bilen har dragkrok och nån tidigare ägare har kopplat det för kylning av motoroljan.

Men det är absolut ingen standardpryl.
bi
75
bi_em
e36 318i -96
Alright, ska dubbelkolla med verkstaden igen om de är säkra. Vad händer om jag köper en kylare i samma mått men utan inbyggd oljekylare, kommer det inte passa alls? Om vi nu säger denna oljekylare är inkopplad av någon tidigare ägare.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Kylaren passar oavsett om den är liten, stor, med eller utan oljekylare.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Om du kollar på den här länken Länk så är det nog samma kylare som du hittat.
Kollar du på vänstra sidan där expantionskärlet sitter, ser du övre slanganslutningen märkt 40, rakt under den finns 2 runda ringar, det är där man ansluter slangarna för oljekylning.
Men normalt finns dessa även på kylare utan oljekylning, prescis som anslutningen för tempgivare för bilar med AC, men det är inget hål/gänga i dom.

Troligtvis finns alla anslutningar på denna, men det sitter pluggar i dom.
bi
75
bi_em
e36 318i -96
Alright, Så den kan jag beställa då även om det skulle visa sig att det var oljekylning eller utan tidigare?

Angående AC; Så länge det inte finns någon AC knapp i bilen så har inte bilen någon AC om jag uppfattat saker och ting rätt? Eller hur relevant är det?
bi
75
bi_em
e36 318i -96
En sista fråga, har höjden på kylaren någon betydelse när man monterar den?
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Om du nu som jag tror har en manuell bil utan AC, så passar vilken kylare som helst från villken E36 som helst, troligtvis har du då den låga kylaren, men den högre passar rakt av utan problem, och det är ingen skillnad att montera den.

Ja har du ingen knapp med en snöflinga på, har du ingen AC.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
tror inte jag de ska vara några problem om du kör med en kylare från tex: schmiedmann som enligt deras sida ska passa 318

Länk
Produktnummer: 17111723537
ska passa utan problem.

om du har ac:
Produktnummer: 17111728905

egentligen spelar de väll ingen roll vilken som monteras men är väll bäst om man kör de som ska vara.

BMW ownz
bi
75
bi_em
e36 318i -96
Pratade med verkstaden igen och det visade sig inte vara någon oljekylare. Men det rann olja i samband med bärgningen, vad kan detta bero på?

Tack så hemskt mkt för eran hjälp!! Har beställt kylaren från schmiedmann hoppas det kommer snart! Är det rekommenderat att även byta vattenpump när man ändå väl håller på med kylaren?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.