AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.306

523 touring E39 startar ej, motorras!?

be
270
beemwepaouer
523A Touring -98
Alfa Romeo 75 3.0 America -90
Alfa Romeo 156 2.0 TS -98
Hej, är för skärrad för att söka, tror jag just fått ett DYYRT fel på min gamla E39 :-(

Jag satte mig i bilen och vred om nyckeln för att starta, motorn starta men dog helt odramatisk innan jag hunnit att varva upp. Trodde då att den blivit sur då jag dagen innan gjort en 'garagekörning' för att parkera om bilen.

Funderade lite på vad alternativet var om den surade ner sig vid nästa startförsök medans jag vred på nyckeln igen.

HELT annorlunda ljud!

Motorn går mycket lätt precis som om kompet är borta + att det gnäller/gnisslar gällt om allting! Ungefär som dendär övertonen startmotorn har då den tuggar trögt, fast hela tiden.

Vad kan ha hänt?? Kamkedja av?

HELDEPPIG!!!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nä, du kan sluta o deppa för det är inget haveri. Korta uppstarter på M52:an ger överfyllda ventillyftare som resulterar i att kompressionen försvinner då ventilerna inte stänger.
Ta ur säkringen till bränslepumpen, eller reläet till densamma. Sedan kör du på starten i omgångar om max 20 sek och lite avsvalning däremellan. Koppla till hjälpstart vid behov. Du märker när lyftarna börjar dräneras då kompressionen kommer tillbaka. Då sätter du fart på pumpen igen o startar.
be
270
beemwepaouer
523A Touring -98
Shiit! Är det så enkelt?
Vilken säkring är det till bränslepumpen? Är helstirrig just nu!!!!!

Blir det förresten värre om man står i uppförslut med bilen? Gör det för tillfället...
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det där har hänt många med M52 och även M54. Har inte koll på säkringsnummer och reläplacering, men du hittar den någonstans här på forumet om inte i instruktionsboken.
be
270
beemwepaouer
523A Touring -98
Funkade kanon!
Ut med säkring 54.
MalaMalaMala x4
I med säkring 54.
MalaMalaMala BRABRABRABRA BRAOM!

Tack för ett suveränt forum och för snabbt svar Anders-72!

Sicken kassako för alla bärgare och verkstäder!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vad bra, då blev det en billig lagning! Då kan du lägga pengarna på restaurang eller en vinare ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.