|
|
|
|---|---|
|
Hej alla! Jag bor i Göteborg och har haft inbrottsförsök i min BMW 520 ia från 93 och vet inte vad jag ska ta mig till. Båda låsen är trasiga och allra bakersta sidorutan är trasig. Ingen verkar ha varit inne i bilen men om jag vevar ner rutan och klättrar in så kan jag inte öppna bilen inifrån heller. Låsknapparna åker direkt ner igen. Så jag kommer bara in och ut ut bilen genom rutan. Ännu mer oroande är det att den inte startar. Alla lampor tänds när jag vrider om och startmotorn går igång men bilen tänder inte till. Kan det vara en imobilizer på sådan gammal bil? Dessutom har jag bara haft körkort några veckor, detta var min övningskörningsbil så jag känner mig okunnig på bilar. Den är dessvärre endast försäkrad med trafikförsäkring och alla säger att jag ska bärga den till skroten. Det vore ju fruktansvärt på en bil som annars funkar felfritt. Några kompisar säger att jag ska kolla om någon slangat bensin, kolla om någon säkring gått, om batteriet är urladdat mm. Men om det är en imobilizer som kopplat in pga fördärvade lås verkar det kört för min bil. Jag blir helt desperat. Hemskt tacksam för svar. MVH Karin Karin | |
| Usch då, det var ingen kul start på körkortslivet. Ja, jag tror det är imobilizer i den. Tidigare versioner bröt nog bara tändningen och bränslepumpen. Nyare brukar även bryta startmotorn. Troligtvis de trasiga dörrlåsen som ställer till det. Det är inte så mycket pyssel att byta dessa, men om du vill slippa omkodning av imobilizern är nya lås beställda på BMW med hjälp av chassinumret att rekommendera. Kanske någon Göteborgare här på forumet ser och kan vara behjälplig. | |
|
Hm ja det låter ju verkligen surt, speciellt när man måste låsa upp bilen med fjärrkontrollen för att låsa upp imobilizern. beklagar för din tråkiga start i körkortslivet :/ |
|
| Jag har goda nyheter! Min chef har lyckats lirka upp låset och efter det kan jag starta bilen!!! Alltså har inte imobilizern gått igång! Lycka! Nu har jag en bil med krossad sidoruta och två lås som inte fungerar men jag kan i alla fall köra den. Kanske kan man hitta nytt lås på skroten och be någon verkstad sätta in? Då får man olika nycklar men det känns som petitesser jämfört med morgonens situation. Tack för era ord! | |
|
Vad bra. Det går ju såklart att sätta in andra lås, med en annan nyckel som du säger. Vilken bra chef du verkar ha förresten :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.