AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
522

Öppna rutor=urdraget batteri ?

El
153
Eliardsson
540IA -93 E34
Ställer jag bilen i garaget över natten , med öppna rutor så går knappt bilen igång. Men det e bara när jag har rutorna öppna!?! Tak luckan e jag osäker på. Vad kan detta bero på?

Häftig motor,häftiga priser...!!!
Elhissar?
Lyssna så att alla motorer slår ifrån i nedre ändläget, ett svagt klick skall nån halvsekund efter att man kört rutorna i botten med autoläget på knapparna.
Om du bara öppnat lite så måste nånting dra ström, nån kabel som klämms av rutan inne i nån dörr.
Annars återstår logisk felsökning, mät strömmen på matningen till fönsterhissarna, en i taget och se om strömmen går till noll när allt är stilla.
Kan ju vara nåt annat än inne i dörrarna också som drar ström, styrningen till hissarna osv.
Att nästan tömma ett startbatteri över natten innebär så pass kraftig ström att det finns risk för okontrollerade händelser, kabel (och bil) brand osv, jag skulle kolla upp snarast.

FP
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
hissa ner hissarna som förut, lossa minuspolen och mät strömmen mellan minuskabeln och minuspolen.
Plocka en säkring i taget tills mätaren minskar kraftigt.
Glöm inte att kolla så du har koden till stereon....

fyrhjulsdrift är roligast!
El
153
Eliardsson
540IA -93 E34
Tackar, nu e det första dagen på semestern, så nu får man tid över till bilen. Så ska jag ner till garaget och kolla späningen.

Häftig motor,häftiga priser...!!!
Eller plocka en säkring i taget, första hand de som har med fönsterhissar att göra, och mät över den tomma säkringshållaren. OBS att instrumentet skall stå i läge "strömmätning", inte spänning, och att mätkablarna skall sättas på den lossade säkringens båda anslutningspunkter, ej till bilens chassi som vid spänningsmätning.
Om du kollar på förteckningen över säkringarna så kan du säkert utesluta en del som går till t.ex stereo, lyse och annat.

Lycka till, meddela gärna resultatet.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.