AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.064

e36 AC dåligt drag, filter fast?

ad
62
adrenaline11
e36 323i -96
Hej!

Har en e36 323i med dåligt drag i min AC. Den låter när man drar på fullt på fläkten men det blåser inte speciellt mycket. Första funderingen var att filtret var igentäppt. Följde guiden här på sidan om hur man byter kupéfilter, kom så långt som till sista momentet, fick inte loss datorboxen så kunde inte dra ut filtret? Meningen att datorboxen inte ska gå att kunna lyfta upp på något sätt? Hur gör man? :D
Av det jag såg av filtret så var det så klart smutsigt och lite grått, men inte helt igentäppt? Kan det vara något annat då? AC kyler inte bra heller..
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Börja med att byta kupéfilter. Är det fortfarande dåligt drag i ventilationen så fortsätter du felsöka.

Angående ac som kyler dåligt så läcker det ut lite gas varje år. Till slut så så börjar det märkas att systemet inte kan kyla så bra. Tag kontakt med en firma som arbetar med klimatanläggningar och kolla vad det kostar att fylla systemet. Kan vara dyrt men ger dig kylan tillbaka.

//Göran
Då det är ett slutet system så ska inget läcka ur varje år däremot kan du ha en liten läcka någonstans kolla med en uv lampa efter spårmedel hittar du inget så får du be en firma att provtrycka/läcksöka vanligast är kondensorn eller rören vid fastklammringarna då det uppstår rost där

Alla ac-system läcker lite genom slangar och tätningar. Har för mig att det pratades om bortåt 5% om året som normalt på ac-kursen jag gick för några år sedan.
ad
62
adrenaline11
e36 323i -96
Okej, ja eftersom att filtret inte verkade vara "igentäppt" så blir det väl att åka och provtrycka :)
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Av beskrivningen att döma låter det som att ditt kupéfilter är täppt oavsett om det kommer kyla eller inte från AC´n. Du skriver att det låter men knappt blåser något. Det gör en oerhört stor skillnad att få dit ett fräscht filter, om det gamla är täppt och just kupéfilter är något som det slarvas rejält med, särskilt på bilar där de är lite krångliga att byta, som t.ex. E36.
Börja med det billigaste, byte kupéfilter! När väl fläkten återfått sin riktiga kapacitet så gör det rejäl skillnad på både nedkylning med AC och uppvärmning vintertid.
Är du osäker på din AC ändå, kolla först att kompressorn går. Det hör du enklast genom att stå med bilen på tomgång och trycka på AC-knappen. Sänks tomgången då ett kort ögonblick och du eventuellt hör ett litet "klick" framifrån under huven går kompressorn. Och gör den det, har du åtminstone tryck kvar i systemet och då räcker det troligtvis med kontroll och påfyllning = billigare!

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

ad
62
adrenaline11
e36 323i -96
Okej, tack för svar Davve. Provar att byta filtret först då.
ad
62
adrenaline11
e36 323i -96
Böt filtret, det var helt igensatt.. Resultatet blev att det flåsade på som attan, men kalluft kom det icke. :/
tja, du har ett mindre fel att hitta men fortfarande minst ett fel kvar.

nästa koll är om remskivegaveln på kompressorn snurrar när du har AC-knappen aktiv.

om inte så kan du leta fram påfyllningsnippeln (bilen avstängd) skruva av locket och trycka in mittstiftet lite - kommer det inte ett bestämt pust som om det vore 4-6 Bar tryckluft bakom utan ett lättare pys som 1.5 Bar så så är det slut på köldmedie och du har läcka som måste fixas innan påfyllning.

Ha inte ansiktet framför munstycket när du gör det då det kan spruta olja och flytande köldmedie som är kylsprayskallt (-30 grader C kallt) när det kommer ut om system mot förmodan skulle ha köldmedie kvar.
.

ad
62
adrenaline11
e36 323i -96
Då provar jag med det och kommer med svar :)
ad
62
adrenaline11
e36 323i -96
Provade att ha bilen på tomgång och sätta på AC:n, motorn gick snarare på pyttelite högre varv, och när jag stängde av den pyttelite lägre? Något "klick" från huven hörde jag inte heller..
Vågade inte riktigt skruva av locket som du sa xxargs, men antar att jag har en läcka om inte kompressorn går? Kostar det mer att få reda på vart läckan sitter eller gör man det i samband med provtryckning?
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Vid provtryckning brukar man få reda på vart läckan sitter, det är ju en av anledningarna till att provtrycka. Annars kan inte heller företaget ge ett pris för att laga om de inte vet vart det läcker.

Det är ingen större fara att peta på ventilen xxargs skrev om. Den sitter framme bakom höger strålkastare ungefär. Det är som med tryckluft, man tittar ju inte in i hålet när man blåser men man bör vara lite mer försiktig p.g.a. innehållet.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.