AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.303

Hjälp en rookie, dragkrok och elanslutning(ar)

Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Hej.

Som rubriken lyder är jag en rookie på det där med släpvagn och husvagn.
I länken ska ni kunna se bilder på elanslutningarna på bilen: Länk
Till vänster om kroken finns den nya kontakten, och till höger om kroken den gamla kontakten, sen har jag ett par adaptrar som omvandlar den nya kontakten till en gammal så att säga.

Varför har jag två kontakter mån tro på min bil, borde väl räcka med en?

Hyrde ett släp igår, och självklart vart det strul med belysningen på släpet. Lös bara på ena sidan och när jag bromsade slocknade resterade belysning och när jag blinkade så blinka det fort som bara den även på bilen, bytte sladd och då kom belysningen igång även på sidobelysningen fram på släpet så att säga men resterade fel kvarstod. Säkert nåt oklart med min bil, det funka dock i höstas utan problem... får väl låta nån el-firma kolla på anslutningarna...

Ha det gott!

Mvh Martin
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Testade för ett tag sen farsans tokgamla släpp från 70-talet. Funkade perfekt med belysningen... men nu ska jag flytta snart och då blir det hyrsläp, kan ge mig f-n på att det kommer strula igen...

Mvh Martin
Kahn-d: Har aldrig tidigare varit med om att en bil haft både den 7- och 13-poliga kontakten monterad. Du kan testa anslutningarna i kontakterna med hjälp av en multimeter om du har en sådan. Fungerar som det ska där så är det antingen belysningen på släpet eller spiralsladden som inte fungerar alternativt är släpvagnsmodulen trasig och behöver bytas.
Pe
85
Periodare
V70 D3 -12
Såld - BMW 520d -08 Touring Man N47 E61
Har själv två kontakter på en av våra bilar. När jag monterade kroken satte jag ett sjupoligt pga att de släp jag använde då hade sjupoligt. När vi senare bytte husvagn till en som hade trettonpoligt var jag tvungen att göra något. Köra med adapter eller byta uttag.... Jag monterade ett till istället. Nu slipper jag adapter.

Vanliga släp har oftast sjupoligt. Krånglar ofta, kassa stift. Putsa på stiften och bryt isär stiften försiktigt med en liten mejsel så att kontakttrycket blir bättre.

Den 13-poliga kontakten är bättre. Inte samma risk att det glappar eftersom den låses med bajonettfattningen.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Men släpvagnsmodulen bör väl ändå vara ok då farsans gamla släpp funkar ua?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.