|
|
|
|---|---|
|
Har bytt skivor och belägg på sambons 206:a. Nu ligger beläggen på högra bakskivan lite i mot skivan hela tiden och ser inget som ser konstigt ut. Grejen är ju den att man skruvar in kolven på dessa bilar bak. Har aldrig bytt på någon bil tidigare med denna teknik. Kan det kanske vara så att man ska göra nåt speciellt som jag missat eller liknade som kan leda till att kolven kommer i fel läge? Måste bara tillägga. Varför använder man sig av detta sk*t-sätt att få in kolven igen? | |
|
Anledningen till att kolven skall skruvas in har att höra med att handbromsen verkar på samma kolv som bakbromsen. Det är ett sätt att få in kolven förbi handbromsens mekanism. Det är vanligen liknande förfarande på andra bilar utan separata handbromsbackar. Jag har bytt bromsbelägg runt om på min 206 för ett par år sedan utan att gör något annat än skruva in kolven. Det var inga problem alls. Faktum är att broms och handbroms har fungerat perfekt hela tiden jag haft bilen utan att behöva göra några som helst justeringar. Jag önskar jag kunde skriva detsamma om handbromsen på min BMW som helt saknar automatisk justering. ;-) Glider oket lätt på sina glidpinnar utan att kärva? Om du bromsar skall kolven såklart släppa så pass att belägget inte ligger an. Kanske kolven kärvar... mvh/ Anders |
|
|
Tillägg, I och med att huvudbroms och handbroms verkar på samma belägg kan ju t.ex en kärvande handbromsvire göra att den, till synes, vanliga bromsen kärvar. mvh/ Anders |
|
|
Kanske är en bra tanke, men tycker iaf bättre om när man måste pressa in kolven :) Tack för tipsen iaf, får riva ner igen och kolla mer noggrant. Såg ingenting konstigt när jag rev ner för andra gången, men får väl gräva ännu djupare in i oket :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.