AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.179

Tillökning, sälja M5an? (e39)

Sida 1 av 2
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Hej

Har ett problem.... Tjejen är på smällen och det är ioförsig ganska trevligt:) Men jag vet inte hur jag ska göra med min älskling (M5an alltså)?

Vi behöver egentligen bara en bil, men har nu två bilar, en Lupo 3l som körs som pendlar bil/slit och släng bil ca 12mil om dagen + M5an som är fin/extra bil.

Gillar faktiskt min Lupo skarpt i o och med att man kör ca 100 mil på en tank och under 500 kr.

Så vad ska man göra? Valet hade varit enkelt om inte min tjej hade kärat ner sig i Saab 9-3 kombi....

Om jag fick bestämma så skulle det tex bli en 330 e46 kombi, 335 kombi, eller tex en 520 e61 diesel.

Men eftersom vi hade en liten deal som vi bestämde innan vi köpte M5an, som innebar att hon skulle få välja nästa bil (ångrar det som f#n nu) så innebär det att det i så fall skulle bli en Saab 9-3 kombi.

Om man nu köper en Saab, ska man då gå på en diesel och kanske köpa en billig lek Bmw? Typ en e30 och kanske trimma lite?

Eller köpa en Aero och behålla Lupon? Problemet är i så fall att vi har två fram hjuls drivna bilar och det blir nog svårt i längden....

För jag antar att det inte funkar med barn i en M5 e39 sedan?

Vill helst inte lägga några pengar i mellan så det handlar om att köpa bil för ca 140.000 kr.

Byta tant tänker ni säkert men det går bort:)

Några tips eller tankar?

Mvh. Richard
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Först och främst grattis

Jag lider med dig om du måste köra runt i en 9-3 efter att ha kört din M5 kan inte bli någon rolig upplevelse.

Jag skulle behållit bmwn det går fint att använda den, det är ju en stor bil.
Grattis till den kommande illbattingen:)
Jag kan intyga att det fungerar fint med M5 och barn, inga problem. Vad ni än gör så köp ingen Saab.. Har själv en -06 9-5 sportkombi, vilket skit bil..
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Håller med wannabedivers det funkar med M5an jag har till o med lyckats satt få in lagom stor barnvagn där bak bara för att testa..
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Jag hade bakåtvänd stol i bak och barnvagn i skuffen när jag åkte M5. Inte helt optimalt men det gick.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Att det måste vara kombi när man skaffar barn är en svenk Svenssonmyt. Hade sedan under hela småbarnstiden. En MB W123 300D. Det enda jag hade önskat är att det varit en M5:a istället för en fyrväxlad virvelkammardiesel eftersom min pojk är född 3 minuter efter ankomst till BB :)
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Haha Anders det var rolig läsning :)
Bu
354
Budda80
BMW 525 -93
Opel Calibra -91
Ja grattis...

Tror nog allt att det funkar med barn i M5:an.
Min polare har sin E28 528 som familjebil och det funkar för honom.
Och du har ju inte direkt en mindre bil.

SECOND PLACE FIRST LOSER
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Livet blir självklart lättare med en kombi men som många skriver ovan så funkar det även med en M5. A och O är väl i första hand att köpa rätt barnvagn då det är denna som är mest otymplig av det som oftast ska med.

___
//Ulf
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Ska ha tillökning om 2 månader. Jag valde att köpa barnvagn efter bil (e39 sedan) och inte tvärtom som många verkar göra. Slog till på en Brio sing med babyskydd och en bas, allt passar super i bilen.
Lasse Karlsson
Gör som jag! Sälj Lupon, köp en Saab 9-5 kombi, typ 01-02, massor med bil för slantarna, och behåll BMW:n! annars blir du olycklig! Jag har en sån Saab 01:a + en M5 E60, och två små 1 o 3 år, och det funkar kanon! Det är ju det som är guld med M5, bilarna funkar ju utmärkt som mer än bara leksaker!

Lycka till!

HA DET!

modolasse
Ja
155
Jago
M5 -00
XC90 D5 R-design -11
Maserati Ghibli -95
530dA-05
Håller med Lasse Karlsson. Sen är det inte kul att bruksa en M5. Det är ju en kostnadsfråga med...när en har föräldrapenning. Det går ju att ha den på sommaren,men du behöver ju isf en större andrabil i vilket fall. Passat kombi kanske?

Fingerspitzgefühl.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Behåll i.a.f. M5:an för färden till förlossningen om det skulle bli bråttom. Man blir rätt stressad av max 130km/h med en vrålande 3 lit. diesel framför sig i 7 mil, samt frikoppling i utförsbackarna :)
Tänk även på att du då måste köra M5an på vintern, om du nu inte redan gör det!
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
Tack för grattulationerna och svaren:)
Vi har ju lite tid och tänka på beslutet.... typ 7 månader.

Men just nu känns det som att det lutar åt att behålla M5an, sälja lupon, och köpa en Saab 9-3 diesel 180 hk. En sådan borde ju vara körbar iallafall?

Eftersom M5an är i så bra skick så tar det emot att köra året runt med den.

Mvh. Richard
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
Kanske något likt denna Länk men gärna lite billigare.

Mvh. Richard
Gy
107
Gydell
BMW 325d e91
BMW 318is e30
richo: Min farsa har en 9-3 kombi ttid. Den är helt klart en trevlig bil att köra, MEN baksätet är skit och bullernivån inne i bilen är ganska hög. Jag hade nog hellre kollat efter en 9-5:a. Lycka till i letandet! =)
NeZaN
Jag har gjort ungefär det som Programmer avråder till, köpte en barnvagn före bil, så nu när man vill byta till en M3/M5 så får den inte plats. Visst, jag har X5:an men vill ha en M3/M5. Barnvagnen är en Emmaljunga. Man måste demontera halva vagnen för att få in den i en M5 E39 iaf, och det gick inte ens helt hundra när jag väl stod på bilfirman och provade. Men hade vi däremot köpt en Brio hade det definitivt gått!

Grattis till tillökningen! Kommer nog bli riktigt kul!
Vi får vår kotte levererad nu i slutet av Juni.

/NeZaN

BMWCS Medlem nr: 08109
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
Grattis NeZan. Jag tror också det kommer bli riktigt kul!

Bara problemet med bilen som måste lösas..... En sak är säker och det är att en av oss inte kommer att bli nöjd om jag behåller M5an (eller säljer den för den delen).

Hennes argument är:
#Jag fick välja bil förra gången så nu är det hennes tur....
#Hon vill ha en kombi
#Hon vill ha en Saab
#Hon vill ha en bränsle snål bil
#Hon vill ha tillgång till kombin när hon är mamma ledig så hon kan handla och göra utflykter vilket jag förstår.

Så för tillfället så hjälper det inte om vi köper en ny fin saab diesel, för den ska ändå bara stå hemma mesta delen av tiden.

Om jag sätter ner foten så vet jag att jag får som jag vill, men annars finns det bara två lösningar:

Sälja M5an eller pendla med M5an 10 mil om dagen året runt... Vad ska man göra?

Mvh. Richard
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Grattis till den kommande :)

Behåll dina bilar och köp en något äldre kombi till damen. Då blir väl alla nöjda? Du kan fortsätta pendla med Lupon, damen har en kombi att åka runt i och M5:an kan stå välputsad i garage över vintern :)

Mvh Martin
El
116
Eldano
Audi A3 2.0TFSI Quattro -06
328i e46 -98 Såld
Kom att tänka på den här reklamen när jag läste din post.
Länk

Finns väl bara en sak att göra? ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.