|
|
|
|---|---|
|
Då min magnetkoppling till AC-kompressorn slamsades sönder för en tid sedan har jag nu skaffat en ny och tänkte montera. När jag plockade bort magnetkopplingen såg jag att det låg en del brickor mellan delarna och fick upp ett minne att jag läst om att de ska shimsas in till rätt avstånd. Min fråga är om jag minns rätt och hur långt avståndet ska va på en E34 M60. | |
|
Jag läste någonstans, frågan är bara var att bmw rekomenderar att avståndet skall vara mellan 0,5-0,8 mm. Detta gällde visserligen E32 men det är ju inte omöjligt att E32 och E34 kan ha samma kompressor. //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
|
tror det är ganska lika för alla AC-kompressorer 0.8 mm brukar vara gränsen då många får problem när det är varmt och är man i närheten av detta på sin utbyteskompressor så bör man nog minska avståndet så att man slipper pilla med detta några månader senare. 0.3 - 0.5 mm efter justering är siffror jag har sett, men det viktigaste är att det inte blir så litet spel att det ligger och skrapar i avstängt läge både när det är riktigt kallt och när det är varmt, så under 0.3 mm skall man nog inte under när man justerar.. |
|
|
Min gamla skar då jag gjorde ett topphastighetstest, i några mil :) Kan va så att kopplingen vart för varm och nöp, sen rasade hela lagret. Det jag vill ha sagt är att jag inte vill att det ska hända igen, men jag kör på 0.5 Tack! |
|
|
Har du sökt på nätet efter en servicemanual till din kompressor? När jag bytte koppling på min SAAB hittade jag en servicemanual från tillverkaren SANDEN där det stod att luftgapet skall ligga mellan 0,4-0,8 mm. Per L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.