AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.401

Vågar jag koppla ur kondensorfläkten?

Sida 1 av 2
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag har länge undrat två saker:
Funkar min viskokoppling?
När börjar temperaturnålen röra sig åt höger? (Den står enligt verkstadsinfo rakt upp mellan 75-113C).

Normal motortemp är 96C och enl. instruktionsboken får nålen röra sig ända upp till det röda fältet men inte in i det röda.
Om tempen först måste upp till 113C för att den ska börja röra sig över huvudtaget undrar man ju hur varmt det är när den nästan är på rött.

Hur långt vågar jag släppa upp motortemperaturen från normala 96C utan risk för skador på block/topp eller att trycka sönder kylsystemet?

Tänkte alltså rycka säkringen till kondensorfläkten och sedan stå på tomgång. Annars startar kondensorfläkten när kylaren är fulllt uppvärmd.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
I normala fall ska temperaturmätaren alltid stå rakt upp vid normal arbetstemperatur på motorn. Rör den sig åt höger har du förmodligen något problem med kylsystemet.

Din viskokoppling ska göra det svårare att stoppa fläktbladet ju varmare motorn blir. Vid normal arbetstemp ska det vara relativt svårt att stoppa den med en tidning, medan ganska enkelt vid kall motor.

Sålänge du håller dig från rött är det ingen fara för blockpackningen vad jag har hört.
ma
7.450
marin849
Viskokopplingen ska enligt spec. BÖRJA greppa in vid 90C. Det betyder att luften efter kylaren måste vara 90C vilket i sin tur att kylarens returtemp är minst 90C. Då har motortemperaturen börjat öka redan. Detta händer aldrig eftersom elfläkten startar när returtempen är 85-87C nånting.

Mao griper aldrig viskofläkten in så länge som elfläkten orkar kyla tillräckligt.

Tempmätaren står rakt upp mellan 75-113C enligt BMW WDS, detta eftersom den elektriska termostatstyrningen kan reglera motortemperaturen efter behov och man vill då inte att mätaren skall "fladdra" så att föraren börjar undra vad som händer.

Trycket i systemet ökar ju med temperaturen, och jag har inte lyckats få fram vid vilken temperatur röda fältet börjar.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Det är nog inte bra att köra ACn med avstängd kondensorfläkt!

Däremot borde det väl vara lätt att "koppla bort" kopplingen till ACn (om du har en koppling på den) genom att ta bort säkringen eller dra av elkabeln så att kompressorn inte startar. Då är det riskfritt att koppla bort även kondensorfläkten.

Per L
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Per L jag tror att du missuppfattat frågan ... Han har inte fr avsikt att köra med AC, utan det är så att e39 av senare modeller använder elfläkten som kylfläkt oavsett om AC går eller inte.
ma
7.450
marin849
Precis.
Sen tänkte jag addera denna nyvunna kunskap till det ständigt växande E39-biblioteket och nöjt köra vidare...

(E39 har både koppling till kompressorn och variabel kompressor och jag vet inte riktigt hur ACn styrs om kondensorfläkten är trasig, kondensorfläkten kontrolleras vid start och om inte annat kopplar högtrycksvakten ifrån ACn).

Highway star: Jag har aldrig märkt nån större skillnad i tröghet på viskokopplingen, men motorn har heller aldrig varit över 98C (normaltemp +2). Det finns (tidigare) viskokopplingar på andra modeller som börjar greppa tidigare. Dessa har då ingen steglös kondensorfläkt som även styrs av kylarens returtemp och inte heller 96C som normal temp, utan lägre. De saknar då också den elektriska termostatstyrningen.
Eh, alltså, 80-talare har visko som låser tidigt menar jag. :)
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Går kondensatorfläkten någonsin igång efter att man stängt av motor? Det är ju tämligen vanligt att så sker på andra bilar ( bland annat alla mina tidigare ) men har aldrig gjort så på vår BMW. Stänger man av bilen men fortfarande låter tändningen vara på med kylvätsketemp framtryckt i obc ser man, i alla fall på vår BMW, att tempen stiger uppåt ca 102-105 grader för att senare sjunka. Detta kollade jag på idag då kondensatorfläkten gick för fulla muggar efter en tur i den 28 gradiga värmen ute. När jag stängde av stod den på 96 c.

Mvh Martin
ma
7.450
marin849
Samma här.
Visa användare
4.003
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Trådlyft..Har köpt mig en fin 530 02a upplever att fläkten framför kylaren går igång efter att bilen har ståt på tomgång ca 1 min självjlart när bilen är drift varm..Har aldrig upplevt de på mina andra bilar om de inte är 30 grader och massa statskörning...Ska de vara så? Kan de vara vattenpump eller nåt som spökar?
Tacksam för svar
Mvh
ma
7.450
marin849
Nu när det är runt 20C ute och sol och jag kör i 50km/h är returen från kylaren bara ljummen = ingen fläkt. När jag svänger in i villaområdet och puttrar 400m i 20km/h fram till mitt hus ökar returtemperaturen (inte motortempen). När jag kör in i garaget har det ökat så pass att fläkten hinner starta om jag inte stänger av direkt.

M54 har ju normal temp på nästan 100 grader (för att spara bränsle), så det kommer ju riktigt varmt vatten från motorn vilket gör att om fartvind saknas har man ganska fort cirkulerat vattnet genom kylaren och värmt upp den.

Har du AC på? Då går fläkten igång i 15 olika steg beroende på behov och är garanterat av endast över 80 km/h.

Med AC av: Om din fläkt bara startar och puttrar lite lugnt (den är steglös) är det nog inget fel. Om den däremot snabbt varvar upp ordentligt fast du kört lugnt och bara står på tomgång och det inte är speciellt varmt ute, då skulle jag bli fundersam och kolla upp det. Men då borde motortemperaturen öka först.

Om du har INPA är det väldigt givande att titta på kylvätsketemp, oljetemp och radiatorreturtemp när man kör. Motortemp ska vara klistrad på 96C och returen från kylaren ska bara vara något tiotal grader högre än utomhusluften vid all lugn körning i lite normal hastighet 70-110km/h. Vid fullgasacceleration 100-200 km/h ska motortemperaturen sjunka neråt 78-85C även om det är 30C ute. Returen från kylaren kommer då att ligga runt 50-60C efter att först ha varit högre när du började gasa. Beter det sig så här är termostat, kylare och pump ok.

Du har automat också, den har ju en oljekylare där fram som kanske släpper ifrån sig en del värme som måste bort, den styrningen har jag inte koll på.
Visa användare
4.003
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Tack för ditt svar, nej motortempen är stabil inga konstigheter där och den varvar inte oregelbundet heller den går stabilt dom gångerna den går igång..
Testa även 525an märkte att även den går igång märkte även att den var redan igång när jag stanna bilen när jag kom fram till Jula ca 3 km sen när jag kom hem lät jag bilen va på tomgång då kom den igång efter ca 20 sek

skillnaden mellan 530 vs 525 fläkten på 530 går i högre varv alltså jobbar hårdare dock stabil medans 525ans hörs knappt alltså jobbar mildare..Kan det vara temp relaterat?
ma
7.450
marin849
Menar du motortemp eller att visaren står rakt upp? Rakt upp mellan 75-113.
Märker du nån skillnad mellan viskofläktarna på dina bilar?

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Visa användare
4.003
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Ja precis rakt upp har ingen INPA nej det gör jag inte eller hur menar du?
ma
7.450
marin849
Som det står i tråden står mätaren rakt upp när motorn är mellan 75-113C, dvs den berättar bara om du ska stänga av omedelbart, du kan inte se om temperaturen stiger lite. Reommenderar et ELM327 från ebay och Torque från Android market så kan du läsa av verklig temp.

Jag menade om du märker att viskofläktarna är olika aktiva, tex om den på 530n är helt slapp och kanstoppas med fingret när elfläkten snurrar medan den på 525an då istället har börjat greppa och kyla vilket gör att elfläkten inte behöver jobba så mycket.

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Visa användare
4.003
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Okey fu menar så..Jag har faktiskt eml327 tänkte inte på även BMWscanner meb lånade ut den till en polare..ska kolla tempen återkommer
Mvh
ma
7.450
marin849
Förresten, du har ju två bilar. Känn på slangen från kylaren (den nedre) och jämför. Den ska vara 80 grader innan fläkten överhuvudtaget startar. Annars är givaren vid kylaren paj.
Visa användare
4.003
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Tack för tipset marin...har du nån länk till givaren på realoem
Visa användare
4.003
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Okey lite uppdatering har kört ett tag idag med eml327 temperaturen är stabil på tomgång 96 under färd hastigheter mellan 80-120 är det mellan 92-94 beroende på farten...

Nedre kylar slangen var ljummen som du sa typ tiotals grader varmare och den övre säkert 50-70 grader kunde iaf klämma o känna... men det känns inte rätt att fläkten ska gå igång så man stannar lixom.. kass tempgivare???
ma
7.450
marin849
Om fläkten startar när den nedre är ljummen är det definitivt fel på temperaturgivaren. Du ska bränna dig på den. Givarens avlästa temperatur att läsa av men då behöver du INPA eller DIS.

Länk
ma
7.450
marin849
(eller möjligen så är kontakten till givaren fylld med saltvatten så att givaren visar en högre temperatur än vad det är)
Visa användare
4.003
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Hmmm har tyvärr inte tillgång till INPA jag provar att byta givaren får se de blir bra
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.