|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har funderingar på att köpa en E36, men flera har sagt att dom är så dyra i försäkring, speciellt 325/328 för att det är "busbilar" Alltså att försäkringspremierna är skyhöga. Så nu till min fråga, ni som bor i storstad utan garage vad betalar ni i försäkring för era 325/328or? Tacksam för svar då jag är i köpestankar, ev byta bort min Audi A4 1.8T avant -99 mot en BMW..saknar BMW :( Beemoholist javisst! | |
|
Försäkringar är väldigt individuellt med stora skillnader mellan bolag. Men jag äger själv 2 st E36 325or -92, en Nissan Primera 2.0 -92 och en Nissan Sunny 1.4 -95 alla trafikförsäkrade med samma körsträcka i samma bolag, båda Nissanbilarna är betydligt dyrare, 325orna kostar runt 2500:- Primeran nästan 4000:-/år |
|
| Betalade ca 4500/år halvf. 1000 mil/år, storstad, park. på gatan. Var en E36 328 touring.. Länsförsäkringar... | |
| 5500:-/år, skrev fel... /mvh | |
|
Isåkare: jo..det är individuellt..ålder, ort m.m. Å Aha, skumt att din nissan är dyrare, det skulle man inte tro ...tack! Profossen: ok...tack! Jag tänkte hitta ett regnr på blocket och helt enkelt ringa försäkringsbolag för att kolla. |
|
|
Du behöver inte ens ringa, eller jo på vissa bilar måste man det, men de flesta försäkringsbolag har de online...enligt mina erfarenheter är trygghansa oftast billigast...men..de skadar aldrig att kolla flera. ibland är det tilloch med så att två identiska bilar skiljer sej i pris hos samma bolag, varför? inte en aning... Mvh |
|
| haack: ok, thanx | |
|
haack: tror de går efter när bilen importerats. årsmodell. hur länge har den varigt i sverige. hur långt den gått??? min har ju 2 olika filterhus bland mycket annat som är annorlunda från -95-april och framåt. kanske nått som är med i beräkningarna? BMW ownz |
|
|
Om ni vet någon fin 325/328 som är till salu så får ni gärna säga till. Gärna som vill byta med min Audi A4 avant-98/99 1.8T (saknar att ratta BMW) *snyft..hehe ;) |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det varierar sanslöst mycket mellan olika försäkringsföretag, de verkar även vikta olika parameter olika. Det är helt klart lönsamt att helt enkelt sätta sig ned och surfa runt och ringa runt. För att ge en fingervisning om hur enormt mycket kan det skilja så kommer här de olika priserna jag fick vid min senaste rundringning för ca ett halvår sedan. Förutsättningarna var likadana; TRAFIK-försäkring, inga rabatter, flerbilsgarage, 1000 mil/år, ingen förare under 25 år. Bilen ifråga var min gamla E30 323i -85 :-) Aktsam : 2181 SEK/år TryggHansa : 2643 SEK/år Folksam : 3651 SEK/år Länsförsäkringar Skåne : 4315 SEK/år BMW Originalförsäkringar : 4364 SEK/år Dina Försäkringar Skåne : 5409 SEK/år Moderna Försäkringar : 6600 SEK/år IF : 7105 SEK/år IF var ganska billiga mot mig för många år sedan, men är numera oftast de som är dyrast (mot mig). När deras pris för helförsäkring av min E34 535i -89 närmade sig 30 000 SEK - strecket sa jag hejdå (27085 SEK/år och detta var 2003). |
|
bmw-slangen: Wow vilken skillnad på premier! Det är MYCKET pengar som skiljer, och säkerligen ännu mer på "nyare" bilar...alltså iaf 90-tals och framåt. Tack för tipset! Det blir att ringa, surfa runt.. |
|
| Slangen !! Kul att du fick pris hos aktsam på 323 E30, min 325 -88 ville dom inte ens försäkra även fast jag var helkund hos dom med 3 bilar och en villa. Jag ringde och frågade om det var för att bilen var importerad (flyttgods 1990) men fick svaret att dom inte försäkrade motorstarka/sportiga bilar. | |
Isåkare : Alla försäkringsbolag är enligt lag skyldiga att ge dig en trafikförsäkring. Tänk på att ovanstående priser gäller TRAFIKFÖRSÄKRING. Men jag har råkat ut för samma sak som dig. Runt hösten 2003 gjorde jag en rundringning för min 535i E34 -89 och då vägrade bland annat Aktsam och Sockenbolagens att försäkra den pga den var ett "högriskobjekt" (motorstark, inblandad i olyckor med mera). Men nu hösten/vintern 2010 ringde jag runt och numera försäkrar Aktsam även min 535i E34 -89, faktiskt är det så att de är billigast av alla så båda mina bilar är försäkrade där. Se priser nedan. 535i E34 -89 TRAFIK : 4512 SEK/år HALV : 5564 SEK/år 323i E30 -85 TRAFIK : 2181 SEK/år |
|
Apropå försäkringar så ska man inte glöma bort mängdrabatten man ofta får om man har flera farkoster mm. När jag försäkrade min senaste 325ia -92 fick jag 20% på den + 20% på mina övriga försäkringar, 4 bilar och en villa, villket gjorde att jag fick BMWn nästan gratis, min totala månadskostnad ökade med 10 kronor !!! alltså 120 kr/år Odinarie pris halv/1500 mil var 3900:- (trafk 2500:-) Slangen !! förfrågan hos aktsam var för typ 8 år sen. |
|
>> Slangen !! förfrågan hos aktsam var för typ 8 år sen. Du menar att du gjorde förfrågan hos Aktasam för åtta år sedan? Eller ville du förtydliga att det var jag som gjorde förfrågan hos Aktsam för 8 år sedan? Jag förstår tyvärr inte riktigt vart du ville komma - kan du förklara lite mer? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.