AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.361

problem hålla Varvtal växellåda steptronic

pe
1
perssond
523ia touring -99
hejsan! Köpte min första Bmw igår. Bmw 523ia -.1999 årsmod, Steptronic växellåda.. Märkte av en sak först påvägen hem att om man ligger i säg 80 km/h och håller jämn gas så vill den gjärna gå upp och ner i varvtal, den växlar inte utan bara pendlar i varvtal. Detta kändes väldigt irriterande. Den fungerar bra om man slår växelspaken till vänster, så man kör på sportläget, som jag fattar det. Det är en import så har instruktionsboken på tyska så har provat att läst att det är "sportläge" om man bara slår den till vänster en gång. har 2 personer jag känner som säger att det är att prova byta olja och filter i växellådan, hoppas verkligen att det fungerar men undrar va ni har att säga om det? tacksam för svar //Daniel
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Det där har jag stött på några gånger när jag googlat på olika problem som kan uppstå. Ett vanligt fel om varvtalet pendlar är att momentomvandlaren håller på att rasa. Det kan ju även vara andra fel, men är det momentomvandlaren så hjälper inga oljebyten om det gått så långt. Den kommer att paja förr eller senare.
Försök få det konstaterat av nån kunnig och byt låda om det är på det viset.
Ett oljebyte kostar ju en slant det med, så frågan är om det är värt att prova.
Men som sagt, åk till en expert och prata lite först.

Har för mig att jag sett att det går att renovera omvandlaren om det inte gått för långt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.