|
|
|
|---|---|
|
Har slitit med detta ikväll men ej lyckats, plastsakerna man ska trycka ihop fungerar inge vidare och de hoppar gärna loss. Finns det något annat sätt? Provat att trycka kopplingen neråt å lirka uppåt, provat lirka i sidled osv men inget går.. Hur gjorde ni när ni bytte? Det är alltså slangkopplingen till kompressorn som sitter ovanpå luftfjädern ja försöker få loss för att byta ut luftfjädern som det är ett stort hål i. Börjar bli knäpp på detta! Tack i förhand. | |
|
Jag antar du läst Länk ? Om det är tryck kvar i bälgen är det nog svårare, men är det hål iden så bör det ju läckt ut... Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Kläm lite lätt ihop med en näbbtång den svarta klamman vid luftanslutningen till bälgen. Lyft rakt upp. Principen är som en Gardena vattenslangkoppling. När jag bytte min bälg var det jobbigaste att plocka av hjulet. Lycka till! /U. |
|
|
Yes har kikat på mekartipset! Har försökt med näbbtång på klämman men min klämma är icke i ett bra skick. Kanske går att lösa med ett buntband genom att kila in det under å sen dra det uppåt eller liknande istället. Tack för svaren :) |
|
|
Två tunna skruvmejslar uppifrån kanske är stadigare än buntband? Alternativet är annars en sån där inverterad tång som öppnar när man "klämmer ihop". Får du bara isär klamman är resten en baggis. Skulle det som i mitt fall vara så att bilen lutar åt helvete för mycket efter bytet är det bara att "lufta" den andra fullpumpade bälgen. Lossa den röda eller blåa (vilken det nu är i ditt fall) tillslangen försiktigt för att lufta och dra åt vartefter bilen planar ut. Upprepa om nödvändigt. Bilen kan vara lite krokig i rumpan, men det jämnar ut sig efter några kilometer... Lycka till igen. /U. |
|
| Okej tack för tipsen! Ska ge mig på det strax igen, hoppas på det bästa. | |
|
Har lyckats få loss kopplingen nu, kom på hur man gjorde sen fanns ett spår i kopplingen där det satt en plastring. Ringen är dock kass nu så får inte dit slankopplingen till 100% på nya luftfjädern.. tips på vad man kan ersätta ringen med? Håller på och jagar en ny slangkoppling men inte det enklaste att få tag på, skrotarna sparar inte på dem. |
|
| Beställde lufttank med slangkoppling igår, hoppas den inte är alltför trång att komma åt bara :) | |
|
Lyfter din tråd. Lyckades du byta tank utan att ta bort bakaxelnlumpen? Ser tajt ut :( |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.