AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.427

Regbesiktning vid manuell konvertering

jag håller på att byta till manuell låda på min svensk sålda 540-95.
Har hört att det är svårt att få tag på alla papper som behövs vid regbesiktning? Någon som har erfarenheter? Hur stor är chansen att dom skulle märka något på besiktningen om man bara skulle åka och besikta som vanligt? En bekant till mig har besiktat sin 850 T5 i 4 år efter han bytte till manuell låda utan att dom sagt något.

Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Det är i princip omöjligt vad jag förstått att få tag på de nödvändiga pappren inför en registreringsbesiktning, eftersom det kommer att krävas ett nytt avgasintyg och jag tvivlar på att BMW är vidare sugna på att utfärda ett.

Om bilen är registrerad efter 31/12 1992 så måste bilen klassas som ombyggt fordon för att kunna registreringsbesiktigas med byte från automatisk till manuell växellåda. För att kunna klassas som ombyggt fordon måste minst motor, växellåda och hela bromssystemet bytas. Normala regler angående avgascertifiering samt maxgränser för effekt och vridmoment gäller fortfarande.

Citat från SFRO:

VÄXELLÅDSBYTE

Från och med 1989 års modell kan man säga att växellådan och bilens utväxling ”ingår i” avgascertifikatet, alltså att växellådan påverkar avgasreningen. Speciellt viktigt är det med byte mellan manuell låda och automatlåda eller vice versa.

I ombyggt fordon ska det alltid vara OK att byta växellåda.

I bil som inte är ombyggt fordon, är det OK att byta från manuell till automat eller vice versa, om bilen är registrerad före 1/1 1993. Från och med 1993 krävs avgasintyg från tillverkaren (svårt att få!).

Slut citat.

Det kan mycket väl vara så att du kan strunta i registreringsbesiktningen och chansa på att de inte säger något vid kontrollbesiktningen. Att bilen går igenom kontrollbesiktningen är dock ingen garanti för att den är laglig, vilket kan ge problem vid andra inspektioner och/eller eventuella försäkringsärenden.

Tack för infon. Då var det som jag trodde. Blir så trött på det här landet med alla regler ibland.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.