AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.903

BMW 120dM -09 Månad 37-72, kalkyl och tankar?

ps
377
psike
M240i xDrive -19
Hejsan,

Funderar om jag skulle köpa loss bilen privat efter 36 månader för att spara lite slantar samtidigt som jag trivs väldigt bra med bilen och inte direkt finner något på marknaden som känns superintressant just nu. Att byta bil är trots allt behäftat med en kostnad - både för mig och arbetsgivare :)

Mina antaganden kanske är helt felaktiga i vissa fall;
-Räknar med att värdet på bilen sjunker från 50% av nypris till 25% av nypris år 4-6, är det rimligt? (alltså samma kalkyl som på en ny, kan man ju säga)
-Alternativkostanden blir ju iofs att jag köper en ny bil med exakt samma förmånsvärde
-Antar även att jag höjer min lön med samma som förmånsvärdet (vilket ger en nettoeffekt på förmånsvärdet)
-Antar att jag får 12kr mer per tjänstemil
-Antar 6% ränta på ev. finansiering (kontant eller ej så bör ju räntan vara med?)
-Antar 3000 tjänstemil/år (och kanske 1500 privatmil)

Detta ger mig(år):
-Mer lön, netto: 37800kr
-Mer milersättning 36000kr
-Försäkring -9000kr
-Skatt -1650kr
-Värdeminskning+Ränta år1: -34000kr

Detta betyder givet att jag inte gjort några stora felaktiga antaganden att jag sparar 30.000kr/år minus service+reparation+däck.

Är det rimligt att tro bilen efter 6 år, och då kanske 18-22 tusen mil går att sälja för ca 75.000kr?

Är värdeminskningen någorlunda rak tro? Ifall man ändrar sig efter 1 år med privatbil givet att man tagit den på finansiering, vill man ju inte ha kvar lån på en privatbil när man hämtar en ny.

En bil i 8000-20.000milsintervallet - visst är det rimligt att tro underhållet klarar sig inom 30.000kr/år?

Kul att höra era åsikter om några - sen kanske det i SLUTÄNDAN ändå blir en ny bil, som man trots allt kuskar runt i 2500-3500 mil per år i tjänsten....

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.