AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
3.207

EuroPlusgaranti vid import - Någon som har behövt använda den här i Sverige ?

Dj
134
Djabag
330 Ci Cab 2002 Såld
118d 2009 Inbytt i Tyskland
E61 530d Xdrive 2009 Såld
X1 2.8 (N52B30) Xdrive 2010

BMW K1300GT -09
Jag köpte en 118d -09 av BMW Munchen under våren och då den var en Premium Select bil ingick 1 års Euro Plusgaranti i köpet.

Nu har det visat sig att en vibrationsdämpare på avgassystemet är felaktig, så jag åkte till min närmaste BMW verkstad för att få felsökning och åtgärd.
Jag trodde i min enfald att det skulle gå på EP garantin och visade upp garanti pappret. Nej! Vi kan inte fakturera utlandet, så du måste kontakta BMW säljaren i Tyskland för att ta ärendet med dom.

Är det någon som har utnyttjat sin Euro Plus garanti här hemma i Sverige ?
Hur gör man när man vill hävda garantin ? Måste jag först kontakta säljaren för att felanmäla och sedan få godkänt att reparera i Sverige samt sända en räkning för mina utlägg för reparationen ?

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Man gör enligt följande:
1. Få ett skriftligt kostnadsförslag från din BMW-verkstad där samtliga delar + arbetstid ska vara med.
2. Faxa eller maila till EuroPlius där du dels själv skriver vad som är fel eller har gått sönder och sedan bifogar du kostnadsförslaget.
3. Inom någon dag så får du svar från EuroPlus om dom står för reperationen. Det är vanligt att dom inte ersätter alla delar då dom har vissa undantag, t ex så ersätter dom inga detaljer som är av gummi.
4. Om dom godkänt hela eller delar av reperationen så lämnar du in bilen och betalar själv räkningen.
5. Faxa eller maila räkningen till EuroPllus tillsammans med ditt kontonummer + IBAN/BIC
6. Inom en vecka så har du pengar på ditt konto.

Jag har utnyttjat EuroPlus ett par gånger men det är några år sedan nu så jag lovar inte att allt ovan är korrekt. Vill du så kan du ju börja med att maila dom och anmäl ditt problem och då lär dom ju instruera dig vad dom behöver.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.