|
|
|
|---|---|
|
Tjenare! Förra året fungerade min AC hur bra som helst i bilen, dock inte detta år :/ Mitt problem är att när jag har acn igång och fläkten på något av lägena 1-3 så stannar fläkten helt ibland?! Ibland när den stannar har jag tyckt mig känna en bränd lukt. När fläkten stannar så hoppar den ibland igång av sig själv efter en liten stund, annars måste man sätta den på läge 4 (högsta), så den fungerar alltså alltid när man kör maxfart. Detta låter ju som något motstånd som verkar ge upp eftersom den fungerar utan motstånd? Men borde inte detta då hända även när ACn inte är igång? Detta problem händer endast när man tryckt in snöflingan (startat ac pumpen) Någon som har en aning om vad det kan tänkas vara som spökar med bilen?! Är det ACn som börjar ge upp eller är det något simpelt? MVH | |
|
Fläktens hastighet regleras via ett kraftigt effektmotånd där de olika stegen kopplas in. I högsta läget är hela motståndet förbikopplat, därför funkar fläktmotorn OK i detta läge. Felet brukar bero på att det blir avbrott i anslutningarna till motståndstråden, det blir varmt och luktar ofta bränt osv. Sök på fläktmotstånd E34 osv så bör du hitta en del att läsa. FP |
|
| Men om det är Fläktmotståndet hur kan då problemet enbart uppstå när acn är igång? Det blir ju inte så när man har acn avstängd. | |
|
Bra fråga. Men symtomen stämmer exakt med defekt läktmotstånd. Jag har sett bilar med två reglerkretsar för fläkten, stegvis vid vanlig värme/ventilation och både 2-stegs och steglöst vid körning med AC. Det var ingen E34 men man vet ju aldrig om det finns liknande system i dessa. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.