AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
8.049

Effektökning, trimmning bmw 530i e60 -06 sedan ?

Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
Hej har nu haft min fina bmw 530i E60 -06 Sedan i snart 1 år men börjar bli sugen på lite mer drag. Jag vet att det finns andra större o finare bmw men tycker om min bil väldigt mkt =)

Nu till själva fråga undrar vad man kan göra för att få en effektökning?
skriv gärna vad man kan göra för att få en effektökning på en bmw 530i.
Skriv om ni vet och kan ca priser o kostnader på det som går att gör och var man kan gör det eller vilken sidan man kan titta på för att ta reda på mer.

Tacksam för alla svar =)

BMW = BRING ME WOMEN
På en sugmotor är det jämfört med en kompressor eller turbomatad maskin ganska dyrt att få fler hkr.
En tumregel brukar vara 1000 kr per hästkraft,

Att byta kammar är väl det vanligaste bonntrimmet, ett annat och billigare alternativ skulle vara lustgas. Får du hjälp av någon riktigt duktig, så att ingenting går fel med lustgasen, är det nog de billigaste hästarna du kan få tag i.
Lustgas har dåligt rykte med sig, om att "farligt" för motorn. Vad jag förstått så är dagens system så pass säkra så att det inte sliter mer än om du skulle satt på turbo/kompressor och kört med samma tryck. Progressiva våtsystem är väl det jag skulle satsas på, om jag var i dina skor.

Kolla här: Länk men sedan skall du nog kolla marknaden ordentligt, finns lite olika aktörer.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hur mycket pengar är du beredd att betala och hur mycket "problem" är du beredd att ha? Turbo och kompressor kan behöva plockas av vid varje besiktning osv.

Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
Jag är väll inte berädd att lägga hur mycket som helst isf kan jag ju alltid byta upp mig. vet inte riktigt vad jag vill lägga. Men tänkte mig något från 0-20000 kr ? Finns det något chip som gör skillnad ?

om jag nu skulle byta kammar vad skulle det ge för en effekt ökning och vad skulle det kosta ?

Om man använder sig av lustgas hur länge räcker det då och hur ofta får man byta och vad blir det för effekt ökning där då ?

Tack för svaren=)
Byta kammar är relativt meckigt, men nog görs det allt.
Du kan läsa vidare själv på Länk men det är inte bara att byta kam eftersom de vanligtvis bara flyttar kraften i registret.
Där skall du helst byta till högkompskolvar, porta toppen och mappa till att börja med.
Allt som allt, 50-70 kkr kanske? Gissar lite här, eftersom jag aldrig gjort det själv. Billigt är det inte!

Chip på sugmotor ger låga kraftökningar.

Lustgas ger ordentligt med knuff til en låg installationspenning. Det kostar dock lite att spruta. Länk
Är väl egentligen storleken på din mandom (alternativ lästolkning: du struntar i om ngt pajar) som avgör hur hårt du vill köra.
30-50 hk tror jag, utan att veta, är lugnt att spruta. Känner du dig modig så kan du ju spruta 75 eller 100, men då börjar man kanske närma sig gränsen.

Det absolut tråkigaste alternativet är ju att köpa en bil som går snabbare, totalt sett kanske det blir billigare.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
För 0-20kkr tror jag du kan få mellan 0-15 hk ökning, med hjälp av annat avgas, chip eller kamaxlar. Knappt märkbart i acc men att ljudet ändras märker du iaf.

Men det är "tråkigt" att trimma sugmotorer, det är stor skillnad mot killarna i 335 tråden som har flera nivåer att välja på och för relativt små pengar kan få duktigt med effekt.

Silversten: Kamaxlar kostar minst 7-8 tusen per styck. Är du inte mekkunig själv så ska dom monteras och det kostar ytterligare minst 10'. Sen måste motorn mappas om, där försvann ytterligare några tusenlappar. Resultatet är högre toppeffekt med säg 20-30hk, men resultatet är också sämre bottendrag och det till en kostnad av minst 30 tusen. Ovanpå det om du vill ha sportavgas så kostar det från 5 till 20 tusen beroende på märke och kvalitet. Ovanpå det så sjunker din bil i andrahandsvärde, knappt någon spekulant på beg E60 efterfrågar trimmade bilar.

Chiptrim ger om inte ingenting alls så ytterst lite på en sugmotor

Summa summarum, det lönar sig inte. Byt till en 545, 550 eller M5 E60 istället.

Räcker inte 258hk? 3litersmotorn orörd är en pärla som den är.
Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
Henke Lexus du har nog rätt med allt du skriver speciellt det i slutet. Blir väll att jag också tappar i andrahandsvärde och att något kan gå ganska snett.
Blir väll till att spara och köpa sig en e30 dom man kan trimma ganska fint eller en finare bmw finns ju billiga 550 i moderlandet tyskland :)

BMW = BRING ME WOMEN
Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
Tack för alla svara nu vet jag iaf att jag ska låta min bil vara orörd och orginal =)

BMW = BRING ME WOMEN
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.