AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.857

Bättre kylning E36 328

Kör mycket på bana med min E36 328 (original vad gäller motor) och den blir ganska varm. Någon som har ett bra tips på hur man kan montera ett oljekyl eller något annat som gör att den kyler bättre?

1.Finns det något original oljekyl som passar?
2.Hur kopplar man in det?
3.Finns det något bra eftermarknadsoljekyl kit?
4.Övriga tips för att få den att kyla bättre?

Hittade denna adapter på en sida kan det funka Länk
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Har nött många timmar på bana med mina BMW utan kylproblem när allt funkar som det ska.

Rätt olja för endamålet, själv har jag kommit fram till att en 20-50 olja funkar bäst, tex Qvaker state 20-50 racing mineral.

Funkar kylfläkten som den ska, är det kylfläkt med viscokoppling på den där ??
Köp isf en ny koppling, kostar strax över 1000:-, och dom funkar sällan bra om bilen gått över 15" mil.

Har du AC ?? isf har du redan stora kylaren och extra elfläkt i fronten, kolla att den funkar, den ska gå 2 farter, lågfart ska starta så fort mätaren går över mitten, högfart när nålen är ca 5 mm över mitten. Har du inte AC kan du köpa en kylare från en AC bil, passar rakt av.

För att koppla in oljekylning måste man få tag i ett ojlefilterhus från M3, dom är dyra och eftertraktade som beg.
Just nu kör jag 5W-50 Biltema, men har 10W-60 Castrol liggandes, kanske skall prova den.

Viskokopplingen är väl inte helt hundra, kanske funkar att låsa den med lämpliga skruvar så att fläkten snurrar konstant (bilen används bara för bankörning)

Det var AC på bilen så jag har stora kylet, men jag tog bort elfläkten för att minska vikt, då jag inte trodde den hjälpte så mycket när man kör, utan mest när man står stilla? Skall prova att montera tillbaka den.

Jupp det verkar bökigt att montera oljekylning.

Tempgivaren för elfläkten i kylet verkar enligt realoem starta låg fart vid 91°C och hög fart vid 99°C

1. När temperatur nålen i bilen står rakt upp vad är temperaturen i kylvattnet då?

2. Temperaturen när jag körde var 1mm förbi 3/4 strecket, är detta normalt?
1: Om allt är rätt så motsvarar det c:a 87-90 grader.
2. Är nog inte så normalt. Kör själv lite på bana och inga problem alls.

Hade prövat montera tillbaks fläkten som du själv skrev och Isåkaren nämnde.
Adaptern ska nog fungera bra annars också. De monteras ju ofta på Skyline:arna för de har dålig kylning original. Med vevlager ras som följd.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Börja med att hoppa över biltemas 5-50 olja, den håller inte alls vad texten på dunken lovar, deras 20-50 är mycket bättre i avsendet att tåla värme.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Lås inte viscokopplingen för allt i värden, det har jag oxå provat med trasig fläktkåpa och bucklor i motorhuven som resultat, fläkten formligen exploderade.

Har du plockat bort AC kondensorn ?? den stjäl ju mycket luft från kylaren.

Med stora kylaren och frisk visco borde du inte ha några problem alls, jag körde drifting med turbobilen med samma uppsättning, och det funkade klockrent, och då utväcklar ju turbomotorn bubbelt så mycket effekt, och i drifting få man ju inte samma kylning av fartvinden plus att motorn går på övervarvningsskyddet mest hela tiden.
Okej då hoppar jag iden om att låsa viskokopplingen =) .

AC-kondensorn och allt annat runt kylet som, går att ta bort, är borta. Kylet och fläkten kvar.

Jag skall köpa ett nytt kyl för bil med AC, det gamla är fnasigt nu när jag kollade på det.
Kan känna ett litet glapp i viskokopplingen, så det får bli en ny sådan också.
Kan väl också vara bra att koka termostaten och se att den öppnar fullt.

Funderar även på att montera några plåtar som styr luften mer mot kylet, har M3 fronten på bilen.
Kanske ihop med en splitter? Någon som kanske har bilder på något liknande?
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Det sitter ju en massa plastbitar som styr luften orginal, men dom kanske är borta ??
Annars är själva fläktkåpan viktig för att suga luften genom kylaren, och inte bara vispa runt i motorrummet.

Har du kollat vattenpumpen föresten ?? det är ju vanligt att impellern lossnar från axeln, den är i plast, köper man pirat får man ofta en med stålimpeller.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.