|
|
|
|---|---|
| Jag har en manuell 540 E34 som skakar när jag accelererar lite hårdare på låga växlar. Hardyskiva samt stödlager är bytt. Några förslag? | |
|
Är det en ombyggd 530? Kan det ha att göra med det? Motorfäste? Stephan |
|
| Ja det stämmer, det satt M60 i den från början | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Är det vid en viss hastighet det skakar? Skakar det vid samma hastighet oavsett om du har ettan eller tvåan i? |
|
Om det är vid en speciell hastighet har jag inte tänkt på men du kan vara inne på rätt väg för det är i lägre hastighet säg runt 40-60 skulle jag kunna tro. Jag ska kolla upp så snart jag fått monterat en ny framfjäder. Motorfästena ser bytta ut så jag tror dom är okej. |
|
|
Om det är vid en speciell hastighet har jag inte tänkt på men du kan vara inne på rätt väg för det är i lägre hastighet säg runt 40-60 skulle jag kunna tro. Jag ska kolla upp så snart jag fått monterat en ny framfjäder. Motorfästena ser bytta ut så jag tror dom är okej. |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag har kraftiga vibrationer precis innan 50 km/h när jag accelerar hårt. Har starka misstankar att det är problem med den homokinetiska knuten (har en 535i E34). |
| Menar du knuten som sitter alldeles innan diffen? | |
|
Samma sak avhandlas i denna tråd: Länk /Magnus, BMW CS # 07317 Den Gröne: Länk |
|
| Det stämmer inte överens men ändå. | |
|
Det är antagligen obalans i kardanen, eller homoknuten som kärvar. Jag bytte hela kardanen: Länk Mvh |
|
|
förspände du stödlagret? när du har hängt upp allt ska man trycka stödlagret 5 till 6mm framåt innan man drar fast det |
|
|
fetta in driv-axlarna dom kan gå torra å då uppstår just dessa vibbar enkelt att prova iaf. MvH Micke |
|
|
Jag har en gammal 3.0S som haft samma problem. Kraftiga vibrationer/skakningar vid framförallt start av bilen. Ju mer gas desto mer vibrationer. Försiktig gas inga vibrationer. I extremfallet vibrerade kardanaxeln så mycket att den verkade slå kraftigt mot kardantunneln. Felet för mig var utslitet knutkors längst bak vid differentialen. Jag trodde först att det var dåligt stödlager som var orsaken. Sedan var knutkorset vid stödlagret i fokus. Men det var först när jag bytte bakre knutkorset som det blev bra. Nu är kardanaxeln som ny igen. Knutkorsen är egentligen inte tänkta att kunna bytas ut enkelt då dom är fastnitade men det går om man är litet finurlig och väldigt noggrann. Knutkorsen måste ju sitta exakt likadant som i original för annars får man obalansvibrationer i axeln. Knutkorsen köpte jag på Mekonomen. Dom kostade ca 550 kr/st Per L |
|
|
Kan komplettera ovanstående beskrivning med att det utslitna knutkorset inte var kännbart glappt. Däremot kände man tydligt när man skruvat bort kardanaxeln att nålarna i knutkorset blivit "kantiga" så att knuten "hackade" när man vickade på den. Per L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.