AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.646

Köp av BMW 525,530 eller 535d e60

Hej!

Ska snart åka ner till Tyskland och köpa mig en bmw diesel bil.
Står och väger mellan 525,530 eller 535d.
Som jag förstått så har dessa modeller samma motorn och samma automatväxellåda. Dock har 535d dubbelturdo. Vi snackar nu modellerna från mars 2007, faceliftade m.m.

Är det något annat som skiljer på bilarna, utvändigt och invändigt?

Vilken är mest prisvärd och som man får mest valuta för pengarna då jag vill höja effekten hos v-tech.

Vilken extrautrustning är att rekommendera.

Vill ha tips och förslag från er som är insatta i bmw modellprogram eller som har kört någon av dessa modeller eller varför inte kört alla tre modeller.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Har nyss letat, och köpt en 5-serie med dessa motorer. Har under tiden jag letat kört en hel del med alla tre motorerna, och även 520d.

Men jag är dock nästan 100% på att det inte sitter samma växellåda i dem, och att växellådorna inte tål trim utan får problem med momentomvandlaren (Vilket syns på att varvräknarnålen och därmed varvtalet pendlar även om man kör i konstant fart) även vid en måttlig effektökning.

Köp en 535d istället för att trimma en 525d eller 530d, en 35d är onödigt stark på en sådan nivå att det är onödigt att försöka bortförklara det. Vill man ha mer är det enbart för att det är kul, men redan en original 35d har problem med att få ner kraften. Och att då trimma bilen för att få ännu större problem _och_ sämre driftsäkerhet känns helt onödigt.

Vill du ha en så snål bil som möjligt köp 520d, men då får du en traktordiesel och ingen sexa. Sexorna dricker knappt nämnvärt mer men går mycket trevligare, 525d har en fördel i att sakna de spjäll som orsakat haveri på några enstaka BMW-diesel men 530d dricker precis lika mycket och är starkare. 535d är i en annan klass, dubbla turbo gör en enorm skillnad och det känns som att försöka tygla en best mest hela tiden i (Till 99%) positiv bemärkelse , den dricker dock i sin tur knappt nämnvärt mer än 25d/30d.

Utrustning jag värderar högt:
Navigation Proffessional (Krav)
Komfortstolar (Krav, finns det bättre stolar idag?)
Aktiv styrning (Önskemål)
Aktiv farthållare (Önskemål)
Panoramataklucka (Önskemål, mysigt)
Ljus interiör (Svart är så förbannat tråkigt)
Sportautomat, dvs paddlar i ratten (Önskemål, lite kul...)
M-paket (Önskemål, dyrt och onödigt men ser bättre ut)
Dragkrok (Önskemål, bra att ha och eftertraktat när du säljer den)
Logic7-stereo (Önskemål, ju bättre ljud desto...)
Elektrisk baklucka (För att slippa dra ner insynsskyddet själv hela tiden)

Det är vad jag kommer på för tillfället i alla fall, glöm inte att läsa Autopower´s begagnatguide för E60/E61 (Uppe till vänster) så du inte faller i någon av de många fällor modellen kan ha! Lycka till, det är en underbar bil! :)

//Bjersér
Tack så mycket för tipsen och råden.

Som det ser ut nu så lutar det sig faktiskt mot en bmw 535d -08 från Tyskland.
Dock tycker jag att alla har gåt så långt typ 10000mil och då är det en 08.

Hur är skatten och försäkringen på en 535d jämnfört med en 535 eller 530d?

Är det värt att importera bilen från tyskland och hur lätt är det att sälja en 535d som är importerad från tyskland. Man vill ju helst tjäna en slant på att importera den från tyskland. Det blir ju som sagt lite omkostnader. men det är ju många faktorer som spelar roll. Vad tycker ni?

Några direkta svagheter på just 535d förutom dom påstådda problemen som står på begagnadguiden på autopower?
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Alla tre ligger någonstans strax över 4000:- i skatt, jag betalar 4300:- för min. En 535d är dels den klassiska starka BMWn som alltid är populär och samtidigt relativt ekonomisk att äga; Jag tror den kommer vara populär även om några år!

När det gäller försäkring så skiljde det sig inte mycket mellan de tre sexorna i mitt fall, dock var en 520d 3000: _dyrare_ per år vilket jag tyckte var intressant! Men som sagt skiljer det mycket mellan olika personer, jag tror du bör kolla upp det själv! De flesta försäkringsbolag har en tjänst för prisuppgift på sin hemsida.

Långmilare brukar dock inte vara något farligt, tvärt om har många sådana bara rullat avkopplat i konstant hög fart: Det sliter betydligt mindre än att ligga i stadstrafik med både start/stopp vid rödljus och start/stopp av motorn. :)

//Bjersér
Du skulle alltså rekommendera mig att köpa en 535d.
Är ju som sagt ute efter en bil med både komfort, bränslesnål och prestanda.
Kom själv fram till att 535d måste vara det optimala valet. Eller?

Köpte du din från tyskland?

Någon erfarenhet av import från tyskland?
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
rekommenderar också 535d.

De flesta som köper/leasar dessa i tyskland gör det för att de kör mycket på Autobahn och vill ha en bil som går fort, komfortabelt och snålt.

Ett plus för före facelift är att den bara varvar 3600rpm i 250km/h medan facelift varvar 4000rpm i samma hastighet. Trots det skiljer det nämnvärt i förbrukning till faceliftens fördel. 10 000mil på en tre år gammal bil ger drygt 3000mil per år i snitt vilket inte är oroväckande högt. Bilarna slits mindre i tyskland än i Sverige så det är ingen fara att köpa en 10 000milare. Men vill du ha lägre mil så finns det gott om dessa med men du får vara beredd på att slanta upp lite till.
Det är sto efterfrågan på 535d så dyker rätt bil upp till rätt pris så får du vara beredd att handla fort.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Ja det skulle jag, det är ett så himla härligt tryck i en 35d utan att den (I mitt fall) är dyrare i drift i sina svagare syskon. Min bil är dock svensksåld, men har köpt bil i Tyskland tidigare och är man noggrann och metodisk är det inget att oroa sig över. Importguiden här på Autopower.se är värd att läsa igenom! :)

//Bjersér
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.