|
|
|
|---|---|
|
Hej! Nu är jag så jävla less så jag vet inte vart jag ska ta vägen. 3 gånger har jag varit med om att min bil en 323 -96 har gått varm när den stått på tomgång. Första gången var länge sedan så jag har lyckats förtränga hur det gick till. Andra gången i vintras och tredje gången nu gick den varm när bilen hade stått på tomgång länge. Första och andra gången bytte jag termostat och termostahus och luftade kylsystemet ordentligt och sen blev det bra. Nu tredje gången det hände har jag inte fått till det. Jag tog lös termostaten och kokade den och den öppnar och stänger som den ska. Jag har luftat kylsystemet noga men problemet kvarstår. Efter sista gången den gick varm har jag haft problem med svajande motortemp samt att kupevärmen är bra på tomgång men så fort man börjar köra så sjunker den. Motortempen är stabil på tomgång och i stadskörning men ute på lansväg tex i en lång uppförsbacke då motorn får jobba lite stiger tempen ungefär halvvägs till rött för att sedan återgå till normal. Någon gång ibland har den gått lite längre men då brukar jag låta bilen gå på tomgång medans jag rullar och tempen sjunker då ganska fort. Jag lämnade in bilen på felsökning på en BMW verkstad. Deras mekaniker gissade på antingen vattenpumpen eller spricka i toppen och konstaterade att fläktkopplingen är som den ska. Mekanikern sa "hade det varit min bil skulle jag börjat med att byta vattenpumpen". Jag tyckte det var lite konstigt att dom inte kunde komma med ett mer exact svar men då menade dom på att dom måste börja riva motorn för att kunna se det. I dag var ja på en mekonomen verkstad och surra med en mekaniker där. Han sa direkt att det är topplockspackningen. Jag kan sätta pengar på att det luktar avgaser ur expansionskärlet. Jag dementerade det och mena på att det finns ingenting som pekar på att det skulle vara topplockspackningen. Inga tecken på olja i vattnet eller tvärtom och bilen ryker inte. Han luktade i expansionskärlet och konstaterade att det inte luktade avgaser där och såg lite förbryllad ut. Jag beskrev för honom hur bilen betedde sig och lite senare efter en lång diskussion så kom han fram till samma som Bmw fast istället för spricka i toppen så trodde han topplockspackningen men sa att det är samma sak. Förstog inte riktigt vad han menade med det. Så nu lutar det åt att först byta vattenpumpen och om det inte blir bättre byta topplockspackning. Vad tror ni om det här? | |
|
Säger som Bmw mecken, prova vattenpumpen först. Klassiska symptom på spricka i toppen och topplockspackning (vilket jag haft) är bubbel i kylarn där kylarvattnet även luktar bensin om man kört med det ett tag, vit rök och varm motor. Försvinner kylarvatten? Om ej, prova vattenpumpen. Skulle ju kunna vara den ändå, eftersom det kan läcka även ifrån den. |
|
|
Hur menar du med bubbel i kylaren? Tycker inte att det bubblar något där. Och kylvätskan luktar enbart glykol vad jag kan känna. Har inte märkt att det försvunnit något kylarvatten men å andra sidan har jag hållt på och lufta den av och till ganska mycket sedan det här hände för att verkligen kunna utesluta en luftficka i kylsystemet. Så det är lite svårt att att svara på men jag ska kolla det framöver! |
|
|
Att mäta om det försvinner vatten eller ej tror jag är meningslöst, det är en gammal bil och det brukar försvinna lite vatten i dessa. Nu har du bytt termostathuset som annars brukar kunna läcka, men fortfarande kan både slangar och expansionskärl läcka på grund av ålder; Det är inga stora mängder men helt klart märkbart. Även vattenpumpen kan läcka, både lite och mycket. Jag kan ta min 328i som ett exempel, den är ovanligt frisk i motorn för att vara en så gammal bil men jag får ändå fylla på vatten ibland; Det finns en liten spricka i expansionskärlet som beroende på temperatur med mera läcker små eller obefintliga mängder. (Finns på min "Att göra"-lista) Du skriver att du luftat bilen ordentligt, då antar jag att du verkligen läst på om modellen? Jag tycker ändå det är värt att ställa frågan, för det är en förbannat svår bil att lufta vi har! Det krävs alla möjliga knep med nosen i luften, klimatanläggningen i rätt läge och så vidare för att det skall bli bra! Lycka till! //Bjersér |
|
|
Jo tack det har jag fått lära mig vid det här laget att dom inte är lätta att lufta. Jag tror jag har en 3-4 olika mektips på hur man ska gå tillväga för att lufta en M52 motor. Jag brukar låna min polares mycket branta grässlänt, ung 40 graders lutning, när jag luftar den :) Fick även lära mig en helt ny variant i dag av mekonomen-mekanikern. Han brukar lufta dom genom att förs fylla på kylvätska sedan låta den gå på tomgång med luftskruven öppen i 10-20 minuter. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.