AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
6.101

Eftermontera PDC?

Da
12
DannER82
525I Touring -05
Tja jag undrar om någon har eftermonterat PDC...
Det borde funka kablage finns troligtvis redan....
Någon som testat?

Mvh Daniel
Nja, beträffande BMW så brukar det aldrig finnas kablage förberett utan detta måste också eftermonteras.
Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Låter väldigt dyrt...antingen ny bakfront + sensorer alt borra in sensorer i befintlig inkl lack, dessutom en elektronikenhet. Kablaget finns säkert. Gissar en sån apparat kostar allt från 7-20000:-. Det så viktigt när man köper sin bil få bästa tänkbara utrustning det skiljer så lite i pris. Men i efterhand kostar det så enormt mycket mera.
Da
12
DannER82
525I Touring -05
Vad gäller stöt e d inget problem då jag ev ska montera m-paket annars monterar jag det i befintlig stöt.
Har hittat PDC givare och kablage på ebay.de och även styrenheten men vet inte vad d e man behöver mer el om d räcker.
Om det räcker med dom grejerna så blir det nog bara runt 4-5k inkl aktivering hos BMW.
PDC är det enda jag saknar i bilen.
na
80
nadaclue
BMW E81 118d -11
VW Polo 1.4 -15
Jag saknar oxå PDC på min e39 touring och kom fram till at lämna in för montage kommer att kosta en hel del. Köpte en eftermarknads PDC från Ljudia för 200,- + frakt. Istället för att dra strömmen från bakljuset till styrboxen (enligt montageanvisningar) så kommer jag att sätta en signalkabel från bakljuset till ett extraljusrelä, från relät kommer strömmen dras till styrboxen.
Dessutom går det att lacka sensorerna om dom försämrar "looken" på bakvagnen.
nadaclue, funkar setet från Ljudia bra?
na
80
nadaclue
BMW E81 118d -11
VW Polo 1.4 -15
Jag tycker att det funkar likvärdigt som original PDC som jag hade på min förra bil, bmw e46 323ci -00. Det tar några gånger innan man har lärt sig var man har bilen beroende på hur intensivt det piper. Medföljande högtalare tjuter ganska högt, går inte att sänka volymen, men då hör man den även om man har packat grejjer och täckt den. :)
Kör också med Ljudia-varianten! Köpte plastlisten till stötfångaren med hål för PDC för att få riktig OEM-look. Hålen är lite stora, men med lite utfyllnad var det inga problem att få sensorerna att sitta. Kablarna till sensorerna drog jag ut genom en av genomföringarna vid batteriet. Strömmen tog jag där ledningen till backljuset går upp till bakluckan och enheten och summern stripade jag fast bakom klädseln ovanför batteriet.

Länk
Visa användare
316
TibbeT
X3 30SI A -07
K1100LT/SE -94 m.Dnjepr sidvagn.
K1200GT -07
nadaclue; när du monterade Ljudias PDC, hur drog du kablarna?

Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
ljungstrand > eftersom du har en E46 sedan är jag lite extra nyfiken om du möjligtvis har bilder mer exakt var och vilka kablar du drog, exakt vilket kit du köpte på ljudia? kommer du ihåg vad plastlisten kostade?

mvh
Har tyvärr inga fler bilder på installationen. Listen köpte jag på Scmiedmann, 390 kr inkl. frakt. (Länk

PDCn från Ljudia heter Velleman SPBS5 (Länk och verkar fortfarande kosta 199 kr.

Jag installerade sensorerna i listen med distanser (självhäftande möbeltassar), då hålen i listen är lite stora för sensorerna. Kablarna från sensorerna drog jag på insidan av plastlisten, ihopbuntade med varandra och runt varje "sensorhål", bort till högra änden av listen. Där finns möjlighet att dra igenom kablarna till batterilådan (finns färdiga gummigenomföringar).

Strömmen till PDCn tog jag bakom klädseln på högra sidan av bagageutrymmet, uppe vid det högra gångjärnet till bakluckan.

Hoppas detta kan underlätta något!
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
tackar för svaret!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.