AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.867

Märkligt startproblem 540iA -01

Ma
9
Marcus99
540iA -01
Ibland startar bilen, ibland inte. När den inte startar så fungerar all annan elektronik som vanligt bara att startmotorn går inte över huvudtaget.
Har gjort en felsökning med carsoft fick då följande felmeddelande: 148 EWS 3.3 connection DME-EWS.
Låter ju som det är något fel i kommunikationen mellan dessa enheter?
Vart hittar man dessa? Kan det va immobiliser enheten som är trasig?
Har provat olika nycklar men är ingen skillnad.
Tacksam för hjälp!

ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
Sjekk dme boksen for fukt,korresjon på kontakter osv prøv en rengjøring med elecronic cleaner spray,bruk en hårføn så alt i boksen blir 100% torrt.(bare en gissning)
ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
DME boksen sitter under kupefilter passasjer sida.
ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
Samme problem i ett engelsk forum Länk
Ma
9
Marcus99
540iA -01
Var kontaktstycket till tändningslåset som det var fel på. Så problemet löst!

Ma
9
Marcus99
540iA -01
Som sagt problemet var löst, i 2 veckor. Nu har exakt samma fenomen uppstått och den startar bara ibland.
Kan de va något som stör ut kontaktstycket? Eller hade man sån otur att man fick ett dåligt igen? Köpte ju ett nytt på BMW så verkar ju osannolikt att den gett upp igen utan vidare?

mr
66
mr_power
320i E91 aut 2006
Om bilen funkade som den ska efter bytet då är det nåt med din nyckel då har man som du kanske vet en krets till startspärr också vidare om du har en annan nyckel prova med den men först gör en omkodning till bägge och sedan prova...ett annat problem kan vara larmsystemet som har problem...lycka till

Ma
9
Marcus99
540iA -01
Har provat med båda nycklar och är ingen skillnad så tror inte det är nycklarna det är fel på tyvärr.
Blev ju bra efter att jag bytt kontaktstycket sist så borde ju rimligtvis vart den det var fel på.
Frågan är ju om den gått sönder igen och varför?

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
EWS är ju startspärren och den ska lämna klarsignal till DME/motorstyrning att det är en igenkänd nyckelkod. Tändningslåset innehåller ju även en induktionsspole som laddar nycklarnas batteri och även känner av nyckeln. Vet inte om alt detta sitter integrerat i kontaktstycket eller om det är en separat del. realoem kanske kan ge någon ledtråd. Eller Folke alt. Hasso ;)
Il
56
Iloper
530i Touring -03
Ä det möjligt att helt koppla bort startspärren på en E39? Även min strular emellanåt och jag har ingen lust att köpa nya EWS styrboxar till en så gammal bil.

Jag vill minnas att jag har sett firmor som kan programmera nya nycklar, men kan de stänga av funktionen. Jag vet att det är möjligt på tex Alfa och Fiat från 90 talet, men de är ju lite äldre system.

Att koppla bort EWS är inte och skall inte vara enkelt, det är flera samverkande moduler i bilen osv. En -03 E39 är inte precis gammal i mina ögon och är väl värd ett ordentligt stöldskydd tycker jag. Dessutom en förutsättning för att försäkringar osv skall gälla som tänkt.
Om nycklarnas transpondrar inte avkodas när de sätts i tändningslåset så kan man misstänka ringantennen (ringspolen) runt tändningslåset, dvs spolen som förmedlar signalerna för EWS-transpondern, och även ger magnetfältet som laddar nyckeln batteri under färd.
Eftersom det verkar ha hjälpt när man skruvade med låset (bytte kontaktstycket) så låter det inte orimligt att det t.ex är glappande avbrott i ringspolen.
Larmsystemet är helt skilt från EWS och jobbar med nyckelns radiosändare när man trycker på fjärrknapparna osv.

FP
Ma
9
Marcus99
540iA -01
Ringantennen är bytt så det ska vara ok.
Har kört felkodsavläsning idag och får samma felkod som från första början, dvs. 148 EWS 3.3 connection DME-EWS.
Nu verkar den dessutom inte starta alls.
Är det lämna in som gäller? Vad mer kan man kolla själv?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
148= EWS signal not present or faulty.
0-12V Input binary stream bit information
During the time out check no signal was present within the specific time or faulty information from serial interface (parity overrun)

EWS och DME byter koder rullande varje gång bilens stängs av, stämmer inte koderna när bilen sedan ska startas så blir det ingen klarsignal för DME att släppa på tändning och bränsle blockeringen.

Här verkar det inte finnas nån EWSsignal eller så tar den för lång tid på sig.
Man kan omsynka DME OCH EWS om de är felfria med diagnosprogram, men det hjälper ju inte om EWS är felaktig eller inte får nån matning, kollat säkringar och anslutning till EWs modulen??.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ma
9
Marcus99
540iA -01
Säkringarna i handskfacket är kollade och ok!
Anslutningen till EWS har jag däremot inte kollat. Ska göras!
Det som är så väldigt konstigt är ju att bilen gick perfekt i 2veckor efter att jag hade bytt kontaktstycket i tändningslåset. Innan startade den knappt aldrig och nu har samma problem dykt upp igen. Hade dock samma felkod innan bytet.
Går det att synka i Carsoft?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Det finns en meny för synkning av EWS-DME i carsoft, men vet ingen som använt den och inget jag törs lova kan fungera, jag skulle nog kolla inkopplingen i första hand så enheten får spänning och att alllt sitter som det ska.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
sa
15
saffran
bmw e30 m50
vet inte om detta fungerar ännu har beställt till min 328a så får hoppas på det bästa men denna ska koppla ur startspärren.

gå in på www.orebrobildiagnos.se tryck fram menyn bil sen ner på startspärr
så finns där ett litet kretskort BMW EWS2 EWS3 IMMO Emulator heter det..
Ma
9
Marcus99
540iA -01
Tänkte byta kontaktstycket till tändningen igen och se om det hoppar igång då. Har hittat kontaktstycke med artikelnr 6901961 på skroten, men det som jag köpte på BMW har artikelnr 6901962. Kan det passa? Enligt www.realoem.com har alla e39 6901961 utom 540 som har 6901962.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
IMMO Emulator. En produkt i gråzonen...
Ma
9
Marcus99
540iA -01
Hittade lite själv. Verkar som att 6901961 är till manuell och 6901962 är till automat.

Ma
9
Marcus99
540iA -01
Ingen som har något annat förslag? Verkar inte komma någon vart med det här mera. Kan det va EWS enheten som behöver bytas? Verkastaden har inte tid förrens om 3 veckor...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.