|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, Jag söker nu lite info angående BMW 335. Sökte lite på internet men hittade inte sååå mycket. Har jag rätt eller fel i följande påstående? Motorn i 07 och 08 är en dubbelturbo. 09 är en uppgraderad version av dubbelturbon. 07 och 08 hade/har barnsjukdomar. 10 är en helt ny motor. Ingen dubbelturbo, "bara" vanlig turbo. Både Coupe och Sedan av 10 års modell har den nya motorn. | |
| Jag pratar endast om bensinmotorerna, ej diesel. | |
| Inga barnsjukdomar på dubbelturbo från 06-09. Slutet av 2009 ändrade man från n54 dubbelturbo till n55 motorn. | |
|
Men nångång under 2008(?) fick dubbelturbosarna en uppdatering som gjorde att WG-rattle vart ett mindre problem än tidigare men det försvann inte helt. Dock drabbar det mest bilar med manuell låda eftersom turbosarna går med lite jämnare belastning med automat/steptronic-låda. Precis som Ajvar säger byttes den gamla "N54" motorn mot "N55" i slutet av 2009, och förutom att den inte har dubbelturbo som N54 så är 70%(?) av motorn uppdaterad och ska dra ännu mindre bensin än N54 men inte vara lika trimvänlig. |
|
|
Om vi kallar det barnsjukdomar eller ej, men visst har lite för många haft problem med motorerna på 07:orna. N55 är alltså ingen dubbelturbo. Är det N55 som sitter i nya 535:an? |
|
| Har läst om WG Rattle, vaf är det? | |
| Har läst om WG Rattle, vad är det? | |
| Wastegate rattle. Finns tonvis info på e90post.com | |
|
Nja det som kan drabba dom tidiga 335orna är väl isåfall strul med bensinpumpen, det hände mig förra sommaren. Men BMW har uppdaterat pumparna 4gånger så vid det här laget borde det sitta uppdaterade pumpar i dom flesta 335. WG-rattle är väl egentligen inget som är fel utan mer ett oljud, sök på google så kommer du hitta tonvis med info... |
|
| N55 har en twin-scroll turbo. | |
|
N54 motorn är en fantastisk motor. Det finns ingen skillnad utöver extra kylning och programmering mellan motorn i en 2006- E9x N54 och en 1M med 340hk. Den skillnaden som finns är uppgraderade länkarmar på wastegates för turbona (kom 2009, inte 2008) som kan skapa ett irriterande metalliskt oljud men är ofarligt i övrigt, och en uppgraderad bensinpump. Men det är en definitionsfråga om det tillhör "motorn" på det sätt som efterfrågas i den här tråden. |
|
| Uppgraderad bensinpump är fel ord, rätt ord är uppdaterad, men jag skulle tro att den stora skillnaden inte är själva pumpen utan mjukvaran i bilen som numera kör igång pumpen redan när man låser upp bilen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.