AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.154

Hjälp mig hitta felet på elen 735i -85

63
260
633csi
633csi -77
M535i -86
540i/6 Touring -95 vit
Hej !

Det som inte fungerar på bilen är följande: Hela mätarinstrumentet, 3 st elhissar, knapparna på klimatanläggningen stannar inte kvar i intryckt läge.

Finns det nån som har erfarenhet av nåt liknande fel och kan tipsa om vart jag skall börja leta. Jag har försökt att kolla alla jordpunkter som jag hittar och inget hjälper. Säkringar är hela, reläen är utbytta mot andra osv...
Är säkert ett skitenkelt fel bara man kommer på det men men...... :-(

Bilen har stått oanvänd länge, ca 10 år kan jag tillägga.

Mvh

Janne
skulle nog börja att kolla hur batteriet mår, kanske dags att byta det?

Mvh
//Ulf
63
260
633csi
633csi -77
M535i -86
540i/6 Touring -95 vit
Hej !
Startbatteriet är spritt nytt, eller menar du batteriet som tydligen sitter i instrumentet ?

Mvh

Janne
menar primära batteriet (som bl.a startmotorn använder).
om du har satt in ett nytt sådant, behöver dem tydligen kodas in till batteriövervakningssystemet i bilen.
Det skrev hasso i den här tråden: Länk

men summa summarum så känns det som något elrelaterat i alla fall, 3 elhisar lär ju inte samtidigt få något annat mekaniskt fel.

Mvh
//Ulf
CK
269
CKamondi
740iA -95
Ulf, då gällde det en E65, vet inte om E32 har ett batteriövervakningssystem som behöver kodas in?
ok, jag har dessvärre ingen aning om det behövs på E32 eller ej.

Mvh
//Ulf
63
260
633csi
633csi -77
M535i -86
540i/6 Touring -95 vit
Hej !

Det är t.o.m en E23 modell och den har inte alls lika sofistikerat elsystem som dom nyare men det är tillräckligt för att jag skall gå bet på att hitta felet.

Jag har testat att byta till ett annat instrument som fungerar i en annan bil och det var samma sak då förutom att då funkade varvräknaren faktiskt.

Tyvärr testade jag inte tvärtom....dumt nog. Nu är den bilen skrotad.

Mvh

Janne
In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Har du provat att mata 12v direkt på motorerna till fönsterhissarna? Har nog några motorer liggandes i verkstan om det är dom som gett upp.
63
260
633csi
633csi -77
M535i -86
540i/6 Touring -95 vit
Tack för tipset och erbjudandet men jag har egna reserver ifall det skulle behövas. Jag har dock inte provat att koppla ström direkt då det känns som att det är oviktigt med elhissarnas funktion så länge instrumentet inte fungerar. =)

Jag tror fortfarande att det är ett simpelt fel bara jag kommer på det men jag behöver er hjälp BMW-kamrater !!

Mvh

Janne
In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Jag skulle nog plocka isär instrumentet och löda om alla lödningar som ser tveksamma ut.

Funkar inte det skulle jag nog jaga rätt på ett annat instrument och testa med.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.