|
|
|
|---|---|
|
Hej, Igår fatsnade jag i köer på väg hem från Gärdet och såg plötsligt att tempmätaren ga isg iväg uppåt och rörde sig till strax innan röda åmarkerinegn på tempmätaren. Satte då på värmen och tempnålen gick snabbt ner till normal läge igen och stannade där tills nästa stopp. Samma igen, satta på värmen och nålen gick tillbaks till normalläge. Har suttit i köer efter det och även i lördags utan några problem alls. Ska iväg på bilsemester över helgen och fundrar lite på dels om jag vågar ge mig väg, dels på vad som ska åtgärdas när jag är tillbaks igen. Tänkte beställa ny viscokoppling + vattenpump från ebay men ser att priser varierar rejält.. Nåns om har bra tips på levernatör att välja? Tänkte också pass på att byta remmar när man ändå är där och river. Byter man normalt också ev spännrullar när remmar byts..? Nåt annat som ska bytas när man ändå håller på? | |
|
Har kommit fram till att det måste vara viscokopplingen som är paj. Har fått pris från verkstad på ca 3000 kr för att byta (2300 för koppling + 700 för jobb). Känns dyrt då man kan hitta koppling för runt 700 på ebay. ( undrar fortfarande om någon har tips på vilken leverantör att välja?) För att byta koppling, hur mycket måste demonteras..? |
|
|
Du behöver bara ta bort överdelen på fläktkåpan som sitter med små expanderande plastclips där du pillar ur centrumpinnen. Har för mig att expansionskärlet följer med upp också. Kopplingen sitter med vänstergänga på vattenpumpens axel. NV 32mm. |
|
|
Sitter med exakt samma prioblem, fick bra svar i den här tråden: Länk Har nu beställt ny Viscokoppling från schmiedmann.se, fick koppling, bromsskivor och torkarblad för mindre än vad din verkstad ville ha för bara viscon(medräknat fraktkostnaden). Jag bytte fläktkåpan för en liten tid sedan och i samband med det måste man ta loss visco-kopplingen. Jag har alla tummar exakt centrerade i händerna men även jag tyckte att det var löjligt enkelt att lossa viscon. Två plastplugg på fläktkåpan och en 32mm fast nyckel plus någonting långt och smalt att hålla emot med (kila in mellan skruvskallarna så att motorn inte går runt. bild: Länk Lossa stora muttern mitt i bild och sedan lyfter du ut plastkåpan och hela fläkten tillsammans. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.