AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
4.983

X3 3.0 startar ibland inte, all el är igång men inget händer när nyckeln vrids om.

bm
2
bmwx3.0
X3 3.0 04:a
Hej!
Jag har en X3:a som ibland vägrar starta, när jag vrider om nyckeln ser allt ok ut och alla lampor tänds men inget mer händer. Jag tar ut nyckeln och testar sedan igen, ibland funkar det på första försöker och ibland funkar det på 22:a....

Har testat de olika nycklarna men med samma resultat.
När väl startmotorn går igång så funkar det alltid.

Vad tror ni att det kan vara!?
Uppskattar alla tips och idéer..

MVH
Andreas
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Tycker det låter som att startmotorn är på väg att ge upp!

//Bjersér
bm
2
bmwx3.0
X3 3.0 04:a
Men är det så den beter sig när den lägger av?
Borde den inte fungera helt eller vara trasig!?

Det kan inte vara nåt glapp eller nåt annat?

/A
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Jag hade en Mercedes förra året som hade exakt samma beteende som du beskriver, tändningen går på som vanligt men startmotorn drar inte. Sedan kunde nästa startförsök väcka den, ibland satt man och vred nyckeln tills man tröttnade.

Saken är den att sådana motorer kan få lustiga beteenden när de börjar bli slitna, det bildas lägen där motorn "inte orkar dra". Ett sorts glapp helt enkelt!

Jag tror på ovanstående teori, men det skulle också kunna vara som så att själva startmotorn snurrar men att solenoiden inte slår till så att motorn driver motorn. Om så var fallet borde du dock hört elmotorn snurra för sig själv, det hörs rätt kraftigt.

En tredje teori är att det är startspärren som jäklas, dock brukar det indikeras någonstans i instrumenten med tex. symbolen av en nyckel eller liknande (Vet inte hur X3 gör?). Och låter det inte osannolikt att alla dina nycklar har hamnat i den situationen samtidigt?

X3 är avancerad och det kan förstås vara allt möjligt som jävlas, men det låter som om startmotorn krånglar tycker jag. I teorin kan man när detta sker knacka på startmotorn med tex. en skruvmejsel eller liknande för att få liv i den, i praktiken är det dock svårt att komma åt. :)

//Bjersér
sk
252
skinkan
M3 cab 98
535 dam-sport touring 07
bmw 645 cab 12v
730 95 e38
3,0cs 72
Hej,Hur löstes fallet???Är jättenyfiken då jag har samma problem trots ny startmotor monterad.mvh Martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.