AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.473

740 e38 helt livlös. Startspärr?

si
87
silvermclojd
audi s4 kompressor
bmw e36 328
Hej! köpte en e38 med rasad motor. Har nu bytt motor men det händer inget när man vrider på nycklen. Alla lampor och annat fungerar. Växelindikatorn i insrumentet reagerar som den ska. Har en bra 900cca batteri. Känns som att det skulle vara en startspärr som strular. Nycklen går dok låsa upp och låsa med som vanligt.
Hade liknande symtom på min X5:a, samma V8:a i princip. På min var det ett styrdon i motorn som brunnit, troligen pga att någon kopplat en batteriladdare direkt på batteripolerna istället för framme i motorrummet. Inte enomt dyr, men gick på ca 4000 att byta.
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Måste man inte byta boxar när man byter motor? dvs den "nya" motorns boxar måste flyttas med.?

Mvh
Skalman
si
87
silvermclojd
audi s4 kompressor
bmw e36 328
Vet inte om du tänker på e38 eller x5 nu men på min e38an så har jag fyttat med hela härvan med boxar. På x5 kan jag tänka mej att det är noga med samma box.
Någon som vet om man kan ta en beg box och testa med på e38? det är en 96.a
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Om du har tagit boxarna från nya motorn måste du även ha ews boxen + nyckel mm från den bilen. Varför bytte du boxarna?

MVH David Öfverdahl
Cl
317
Clintan
325i -87
750iAL -95
Vore det inte smidigare att ta av batteripolen, montera de gamla boxarna och sen testa? De sitter ju inte så bökigt till.

En trimmad traktor är fortfarande en traktor
si
87
silvermclojd
audi s4 kompressor
bmw e36 328
Jag kanske formulerade mej dåligt. Jag har alltså kvar den gamla boxen. Men om man ska byta box så måste man ta med ews, nyckel och t-låsringen? Jobbar på en demontering så delar är inget bekymmer.
Visa användare
382
Micki
740ia-95
Hej.Var det samma årsmodell den du har monterat in ?
Jag tror att med dina gamla styrdon kommer det att starta.
Jag har bytt tidigare en begagnad motor på en E38-a,
med samma styrdon och den startade direkt.
Häls.Niklas
si
87
silvermclojd
audi s4 kompressor
bmw e36 328
Men.... Jag har ju skrivit i 2 inlägg att jag har kvar mina gamla boxar! Och den startar inte med dom...
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Vad hände med den gamla motorn om man får fråga?

Du kan inte tvinga startmotorn på något sätt genom fysiskt övertalning? Startar den då så är ju felet kraftigt omringat.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Hur olika versioner av EWS funkar: Länk

Mvh
si
87
silvermclojd
audi s4 kompressor
bmw e36 328
Förra ägaren tyckte att han kunde köra hem bilen utan vatten, med det tyckte inte motorn så den svarade med 2 sneda toppar.
Jo jag kan ju ta en mejsel på solinoiden på startmotorn och då går den runt. Men utan bränsle och gnista så blir det inte så spännande.
si
87
silvermclojd
audi s4 kompressor
bmw e36 328
Ja där stod det ju mycket om ews.. Kanske kan vara så att min nyckel är slut så jag måste ha en ny. Som Bmw får koda in...
go
141
gotis
730-94 E38
men, bryter inte ews jorden till solenoiden?
si
87
silvermclojd
audi s4 kompressor
bmw e36 328
startmotorn är jordad i motorn. sen är det en konstantström från batteriet och en styrström från tändningen.
go
141
gotis
730-94 E38
Har du inte två styr kablar till solenoiden?
go
141
gotis
730-94 E38
Länk
si
87
silvermclojd
audi s4 kompressor
bmw e36 328
ja det sitter 2 men det är bara en som behövs för att få startmotorn att gå runt. Men det är problemet.
go
141
gotis
730-94 E38
drar det orange relät under ratten när du vrider på nyckeln?
si
87
silvermclojd
audi s4 kompressor
bmw e36 328
ska kolla det! hör av mej,,
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.