AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.582

E39 525 Touring Manuel - "Gungar fram" vid körning på 1:an, 2:an

Ch
14
ChristianN

E39, 525 -01
Hej!

Har en E39 Touring som vill "gunga" fram när man kör på 1:an och 2:an på låga varvtal (1000-2000RPM) Det är inte maskin som är gungig i gången utan det känns som om något i bakvagnen kommer i självsvängning...
Ser ut som om det är första gången man kör bil typ gas på, gas av gas på ja ni förstår nog...
Detta försvinner om man kör mer "bestämt" och märks inte på högre växlar.

Är detta de berömda silent bussningarna / bussningarna till subrframen som spökar tro? någon som har varit med om samma problem? det skulle väl iofs kunna vara hardy skivan men tycker det borde vara något missljud då oxo och skaka mer i växelspaken... jag har inga missljud alls, bara ett fint reagge gung på låga varv... ;)

/Christian
Ch
14
ChristianN

E39, 525 -01
Ingen som har en susning?

/Christian
Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Känner igen det där, hade en e39 som uppträdde på samma vis vid lågvarv på låga växlar. Hade inga glapp någonstans men detta fick faktiskt mig att göra mig av med bilen då jag ofta kör i köer och det blev jäkligt irriterande då.

/Tobbe
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Har samma på min tycker jag, har bytt silentblocken men bilen kan fortfarande gunga i självsvängning då och då.
Har även tagit bort CDV ventilen till kopplingen men det verkar inte heller ha hjälpt. Kanske är någon annan mindre bussning som kan vara orsaken
mr
66
mr_power
320i E91 aut 2006
var inte så säker på att inte motorn som orsakar det, det kan vara sot i ventilerna, eller nåt som gör att din bil får hicka, i övrigt kan vara slitage i drivlinan som gör det, man måste undersöka det..

Samma sak här. Jag ska ta bort CDV ventilen på kopplingen nästa vecka, får se om det ändrar beteendet.
Ch
14
ChristianN

E39, 525 -01
Hmm interesant de verkar ju inte helt ovanligt det här, vad är en CDV ventil btw?
Har inte hunnit undersöka min ännu men lär återkomma så fort jag gjort detta

/Christian
Be
1
Belle69
525i Touring -03
Hej,

Har en -03:a med samma elände!
När jag "trycker" av DSC:en så upphör problemet.
Har mest problem med 1:ans växel. -blir lätt kärringryck vis start.

En bekant sa att det finns ett styrdon som skall förhindra motorstopp vid start och för litet gaspådrag. Ifall bilen hela tiden vill hjälpgasa så blir det ett problem, i min värld egensvängning. -ifall det stämmer önskar jag veta vad jag skall ta mig till?
pa
54
paha
E39 523i -98
Hej, intressant har samma på min 523i -98, värst är det i lite motlut, drivlinan kommer i självsvängning på något vis. Jag tagit bort den omtalade cdv vilket iofs vart bra men däremot inget som påverkar just detta fenomen det allra minsta.

mvh/Patrik
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det som upplevs som mekanisk svängning i drivlinan kan vara motorfästen, silentblock, och hardyskivor som glappar. Annars upplever jag det där med smygkörning i köer som att två kockar rör i samma soppa om man försöker gasa lite. Det enda rätta är att helt sonika ge f-n i gaspedalen och låta DME-kocken sköta rubet. Släppa kopplingen lugnt vid start utan gas. Om kön rullar fortare, växla till 2:an utan att gasa.
pa
54
paha
E39 523i -98
Det är väl ungefär så man hanterar det, man vänjer sig med bilen och parerar med koppling o gas för att slippa fenomenet. Med svängningar i drivlinan menade jag just att bakaxel-mellanaxel- motor och vxllåda gungar i sina bussningar som på dessa bilar är lite lätt inkörda samt åldrade. Men det skulle vara kul om någon
hade erfarenhet och kunde dela med sig , ja jag bytte den o den bussningen sen var saken biff.

/Patrik
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Troligen off-topic :)

Nu är bilarna inte riktigt jämförbara, men jag har samma sak på min SAAB 900 -89. Varje vår händer samma sak och jag får justera bränsleblandningen så den blir fetare. Ett halvt varv fetare på justerskruven och det blir en helt annan - jämnare - gång. Till vintern magrar jag ut den ett halvt varv på skruven och får mycket högre effekt.

___

Min bil: Länk
Lurre1
Var så på min 525 e34 testade det mesta,en kväll såg jag att innerbelysning blinka i takt med bilen,generatorn laddade som den skulle 14v. bytte generatorn sen vart det borta.Höll på att bli galen innan jag hittade felet.
Lite långsökt kanske,men kanske bra att ha i baktanken.
Un
3
Unga herr Jens
530i Touring 01
När min gamla E28 betedde sej på det viset så var det bussningen som höll bakaxelklumpen som spökade.
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Själv ska jag prova byta krängningshämmarstagen runt om på bilen och se om det blir bättre.
Jag upplever samma sak (e39 touring 02, 16 000 mil) fast i hastigheter upp till 60-70km/h.

Jag vet att något är fel på en av mina främre stötdämpare/fjädrar då den ena är helt stum medans den andra gungar till ordentligt när man sitter på motorhuven. Ska besikta bilen snart så har tänkt att se ifall de upptäcker felet :). Vid fjäderbensbyte hoppas jag verkligen att gunget försvinner. BTW någon som har handlat fjäderben från Länk ??

Bra priser där.
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Skulle satsa på denna först: bussningen som höll bakaxelklumpen som spökade. + drivknutar

//Lasse
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Tjena
Har precis kommit hem efter en söndag i garaget. Böt länkarmarna #10 Länk på vardera sida och även krängingshämmarna #6 Länk.
Nu upplever jag bilen mycket tightare i låga hastigheter och självgungandet minskade rejält fast jag försökte framkalla det med gasningar på ettans växel.

Trodde det skulle ta nån timmer bara att byta dem men det tog ~8h då varenda jävla bult var sönderrostat.. Var även tvungen att ta bort stötdämparna för att komma åt och dra ut en bult.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.