|
|
|
|---|---|
| Jag har bestämt mig för att äntligen införskaffa en BMC cab. Tanken är en E46 modell, men jag vet inte vilken? Tänker mig en prisbild någonstans kring 120-160.000. Finns det några kloka råd från Er som har erfarenhet av dessa modeller? | |
|
ett mycket klokt beslut! Själv har jag som synes en 330 vilken i mina ögon är den perfekta kombinationen av bra drag och lagom driftskostnader. M3 spelar i en annan liga vad det gäller kraft och så men även så klart i utgifter.... Vet inte vad dom ligger i för prisnivå idag, har inte hängt med där men jag tycker du ska satsa på en 330 med M-paket och så få mil som möjligt. Självklart är skick och övrig utrustning som man "vill" ha av betydelse och olika från person till person. Att servicen ska vara vara skött säger sig själv. Mina erfarenheter är bara positiva :-) Det som är fixat på min är sånt som jag bytt ut av ren fåfänga eller rent slitage så det har inte varit något utöver det som varit trasigt eller behövts bytas. Eller jo, det var nåt med låset på ena dörren som gick snett men det glömmer man lätt, inte så dyrt heller. Driften, dvs soppan är den inte så svår på, lätt under litern milen vid städad motorvägsfart. Försäkringen blev jag positiv överraskad i våras, runt 400 spänn/månad. Somliga har haft bekymmer med rost, men inte jag. Har inte sett nåt men å andra sidan kör jag inte när det regnar och snö har den bara sett på kort :-) Oavsett motor är det här med cab en underbar grej. Jag flinar som ett litet barn då man kan fälla taket och bara ta en tur för att det är så mysigt! Skulle inte kunna vara utan. Sen tycker jag att bilen är grymt snygg med taket nere!! Ska du köra året om är det att föredra att bilen har en Hard-Top. Tygtrasan klarar vintern men det blir ju så skitigt och aningen bättre ljudisolering blir det allt med en HT. Stereo och sånt är ju väldigt individuellt men jag har Harmann Kardon och tycker det låter alldeles lagom. Man kan säkert få bättre men frågan är om det lönar sig då man ändå oftast "eldar för kråkorna" Personligen tycker jag att ljudet från maskinen låter alldeles för lite med original avgassystem så jag har skickat det på tippen trots att det annars var perfekt. Har bytt till ett Eisenmann och det låter fantastiskt. Skulle jag göra om alla dagar i veckan. Annars är det ju en E46:a med alla dess standardmässiga fel och brister även om jag inte tycker det är så farligt bara man hittar ett välskött ex. Ju nyare desto bättre. Så sammantaget är det en mycket bra bil och med lite mera motor blir det bara roligare. Inga stora bekymmer som jag har upplevt. Lycka till med letandet!! Niklas Fransosen |
|
|
Håller med Niklas! Du har förhoppningsvis redan hittat din drömbil! I annat fall... , Satsa på en 330. Lagom mycket motor och rimliga driftskostnader. Har en automat och ligger på ca 1 liter/mil, men går att köra billigare utan större uppoffring :-) Jag har HT till min och med den på blir den precis som en coupé. |
|
|
Den enda varningen gäller rost. Rost är ett gissel, dyrt att laga ordentligt och det ser för tråkigt ut. Jag har en 320. Den motorn duger utmärkt bra tycker jag. Kolla försäkringen innan du slår till. När jag gjorde det så kostade 330 ca 10 k år och min 320 ca 6 k år. 330 är naturligtvis även dyrare i inköp. Köp en bil med HT. Det är värt varenda krona. Bilen blir betydligt mer flexibel. Det blir dyrt att köpa utan för att därefter köpa till HT. En ny olackad kostar ca 15 k. Hitta ett välskött ex med historik. Det finns många till salu så ta inte billigast på blocket. I övrigt håller jag med föregående tangenttryckare. Lycka till! E |
|
|
Tack för tipsen! Jag har också sett att det finns många bilar att välja på på Blocket. Kommer att slå till i augusti av olika anledningar, så jag hoppas att det fortfarande finns ett bra utbud. Lutar mot en 330 med HT. Tycker att det verkar vara det bästa alternativet. Har någon erfarenheter av importerade bilar av denna typ? Jag kommer på mig själv att gärna titta efter svensksålda bilar... |
|
|
Köpte min 330 cab i maj och är utan tvekan den trevligaste kärra jag ägt. Har ägt både m3 och m5 men ekonomi/glädje är bättre med denna. Håller med förgående att sportavgas är att föredra. Har själv supersprint idag och det låter väldigt fint med den raka 6an Rekomenderar 330 cab starkt |
|
|
Om du kikar på importerade ex så är det extra viktigt att kolla historiken, i synnerhet om bilen nyss är importerad. Har ägaren haft den själv ett par år är det aningen bättre. När jag köpte min avslöjade jag två nyligen importerade ex som fanns i Jönköpingstrakten. Samma servicebok till bägge, och ingen av bilarna hade varit hos den firma i tyskland som stämplat. Så att ringa ett par samtal, eller maila kan vara guld värt. De flesta i tyskland kan engelska och vill gärna hjälpa till. Det är min erfarenhet i alla fall. Att lägga några spänn på ett utdrag ur Carfax kan oxå vara bra samt att fixa kopior på tidigare besiktningsprotokoll. Att hoppa importerade ex rakt av är dumt, dom har oftast mer utrustning, men det är lite svårare att kolla upp historiken dock. Själv tycker jag att bilen får en väldigt mycket snyggare profil med HT på, snyggare än coupen faktiskt, men det är ju personligt. Du har väl dina anledningar till att vänta men nu är det som bäst att ha en cab :-) Lycka till! Niklas Fransosen |
|
|
Ett annat område där cabbar (och couper) kan krångla är fönsterhissarna. Fönstret ska ju hopap ner ca en centimeter då du öppnar dörren - du har ju ingen fönsterram runt sidorutorna men måste kunna öppna dörrarna. se till att detta funkar på båda sidor. Visst går det att byta fönsterhissar med inte det svider till lite i plånboken. Har iofs e36 cab men en välskött BMWmotor håller bra - det är rost eller elfel som kommer med åren. Ska du ha cab så ska du ha vindskydd - inte superdyrt att köpa till men väldigt behaglit om ni bara är en eller två i vagnen. Särskilt skönt för långhåriga att håret inte pekar rakt fram i vindrutan på motorväg. Ett vindskydd bryter vindvirveln effektivt och till E46 tror jag det går att vika ihopa och ha i bagaget om man skulle få fler passagerare efter hand. M-paket är kul men en cab är ju helt naturligt mindre vridstyv pga bristen på tak så räkna inte med att du får den ultimata ban-maskinen med en cab men visst är det roligare med lite styvare fjädring/dämpning. Lite tråkigare över fartgupp och annan dålig väg men det kan jag lätt leva med. Om den ska gå året runt så håller jag med om att HT är obligatoriskt. Min rullar året runt och då är det två saker att tänka på - rost (igen) och att inte rutorna fryser fast då man ska in i bilen. Skrapa alltid bort frosten längst ner på sidorutan så du kommer i bilen. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Vinskyddet ja. Hur kunde jag glömma det :-) Ja, det är helt klart ett måste. Utan det blir det mer eller mindre olidligt att sitta i baksätet över 70-80 och som sagt långhåriga får allt håret i ansiktet i fram. Har du det däremot monterat kan man köra över 200 utan problem... Har gjort det själv :-) Visst märks det att bilen inte har tak men det går finfint. Det går som sagt var att vika ihop och få plats med i skuffen. Dock är dom rätt dyra hos BMW om du inte får med ett från början. Runt 4000 har jag hört. Finns nog begnagnade på nätet. Det finns säkert piratprylar på ebay oxå. Skulle säga att M-paketet väljer man mest för den optiska biten även om det innehåller sänkt och styvare fjädring. Håller med 325 att en cab inte är tänkt som en banbll. Är vägen bara bra går det dock att åka undan duktigt trots avsaknaden av tak. Du får även vänja dig vid att bli tittad på! Vet inte varför men många tittar efter och på en när man kommer med caben?? Kul :-) Så där, nu har du nog fått alla råd som står till buds, så iväg och köp :-) Niklas Fransosen |
|
|
@Fransosen Man sitter inte i baksätet med vindskyddet monterat, såvida man inte är under 85 cm i struplästen :-) Sen finns det även gott om beg originalprylar på eBay, köpte mitt original vindskydd där för en tusing... /Magnus, BMW CS # 07317 Den Gröne: Länk |
|
|
@e30 Tänkte att man inte behövde säga det, för det ger sig ju magiskt att ingen kan sitta bak med ett vindskydd :-) Så sant, men det är ju inte givet och dessutom undrar jag hur det kommer sig att man har ett vindskydd löst liksom? Det är inget man köper på sig av misstag om man inte har en cab och varför inte skicka med det den dagen man säljer bilen? Man har verkligen ingen nytta av ett vindskydd utan en bil.... Funkar skitdåligt som myggnät i den flesta fönster :-) Niklas Fransosen |
|
|
O.T. @Fransosen Så man kan nästan vara säker på att det jag handlar på eBay är stulet, borttappat eller oärligt överkommet på ett eller annat sätt? Har handlat både nya och beg delar till mina bilar på tyska eBay, vindskyddet köptes från en tysk bilskrot som har en eBay-sida. Betalningen görs oftast via PayPal och kvitto har alltid skickats med i paketen från Tyskland. Så kan det också vara, serru. Skillnaden i pris på slitdelar som bromsskivor, tändstift, motorolja, bussningar och annat är ibland enorm jämfört med vad de svenska handlarna vill ha för samma saker. Jag kanske är för känslig, men jag gillar inte riktigt tonen i ditt inlägg. /Magnus, BMW CS # 07317 Den Gröne: Länk |
|
|
Per Wilhelmsson Varför åker du inte ner o hämtare en i Tyskland istället ....det gjorde jag...betydligt större urvall,med mer utr m.m det är en härlig känsla o upplevelse att bara åka o hämta/köpa sin bil.. Länk |
|
| Fingrarna hänger inte på tangetbordet idag ser jag:) | |
|
@ e30cabbe Ja vi kan väl fortsätta lite O.T Generellt sett är man säker när man köper via ebay från en firma, bilskrot eller vad det nu kan vara. MEN kolla t ex hur många navis som säljs från andra sidan Östersjön och lägg ihop det med artiklar som visar på stöldligor som härjar i Stockholmstrakter där navis och lysen och annat stjäls mer eller mindre frekvent så behöver man inte tänka länge för att förstå att det finns en hel del stulna saker på Blocket eller ebay med för den delen. Bara för att du fått ett kvitto behöver det ju faktiskt inte innebära att delen du köpt är ärligt överkommen. Ponera nu tex att jag snott ett vindskydd ur en olåst bil, lägger ut den på ebay, tar betalt via PayPal och när du sen köper den och får ett kvitto av mig, är den schyst då??? Allt är inte guld som glimmar, serru ;-) Nu kanske inte vindskydd och andra slitdelar är förstavalet om man är oärlig men faktum är att det finns väldigt mycket stöldgods att köpa till billiga pengar på nätet. Det kan du väl ändå hålla med mig om? Niklas Och ja, lite känslig var du nog.... Fransosen |
|
|
OT @Fransosen: Jag ger mig! Du har rätt! Jag kommer hädanefter alltid att handla mina reservdelar hos BMW Group i Mölndal. /Magnus, BMW CS # 07317 Mina bilar: Länk |
|
|
Och nu var du ännu känsligare....... Fransosen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.