AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
5.164

Billigt nytt försäkringsbolag iaf för mig.

Sida 1 av 2
Sn
35
Snickaren-73.
428i Xdrive 2014 (F32)
Tjenare.

Har tidigare haft Atava men när dom nu lägger ner så ville Trygg Hansa som ägde Atava ta över, bara det att dom passar på att höja premien med 200:-/mån.
Upptäckte då det här bolaget Länk som är ett underbolag till If (motsvarande Atava/Trygg Hansa)
Är iaf det bolag som har lägsta premien för mig i nuläget.
Någon annan som hört talas om det??

MVH N.
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Det verkar inte vara ett försäkringsbolag i den bemärkelsen som de allra flesta tänker på när man talar om just försäkringsbolag, utan det är en försäkringsförmedlare av IF's produkter.

Mvh/ Niclas
Sn
35
Snickaren-73.
428i Xdrive 2014 (F32)
Njae jag uppfattar det som ett "eget" bolag som bara råkar ägas av If. Precis som Atava var. Hur som var dom iaf billiga med typ samma vilkor som alla andra bolag.

Mvh N.
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Nej, det är en försäkringsförmedlare. IF äger inget i bolaget.

Mvh/ Niclas
Sn
35
Snickaren-73.
428i Xdrive 2014 (F32)
Verkar som If allt är lite inblandade iaf ;-)

Länk

Försäkringsgivare

Försäkringsgivare är If Skadeförsäkringsbolag Ab (org.nr. 1614120-3) med säte i Helsingfors (adress till huvudkontoret är Ängsporten 4, 02200 Esbo, Finland). If är Nordens ledande försäkringsbolag!

BeSure Försäkring Sverige AB (org.nr. 556807-9056) representerar If Skadeförsäkringsbolag Ab i Sverige och är dessutom anknuten försäkringsförmedlare till dem. BeSure har postadress Box 1014, 164 21 Kista och besöksadress Isafjordsgatan 22C. Telefonnumret till BeSure är 08-517 29 600 och e-postadressen är info@watercircles.se. BeSure står under tillsyn av Finansinspektionen, Box 7821, 103 97 Stockholm,
e-post finansinspektionen@fi.se, telefon 08-787 80 00, hemsida www.fi.se .

BeSure Försärking Sverige AB äger varumärket och försäkringskonceptet ”WaterCircles”!

Billigt är bra iaf ;-)

Mvh N.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

"Grön skadereglering - din bil repareras på det mest miljövänliga sättet"

Kanske värt att ta redan på vad detta innebär i praktiken...

___
//Ulf
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vart räknar man fram priset? Hittar ingen sådan funktion.

Att de reparerar min bil grönt är nog det minsta jag kan bry mig om.

-------
//Lövet
Sn
35
Snickaren-73.
428i Xdrive 2014 (F32)
Håller med dig "lövet" what ever ;-) vad jag har läst mig till så är det samma som övriga bolag dvs. reparerar så långt det går annars använda begagnade delar, precis som tex TH gör.
Jag upptäckte dom och fick pris via insplanet annars så finns deras nummer på länken till deras hemsida.

Mvh N
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Bara för att det inte ska råda några tvivel (ursäkta om jag är tjatig). Men det enda som dessa två bolag har gemensamt är att BeSure säljer delar av IF's produkter i Sverige. På samma sätt som att Ica säljer Coca-Cola eller Arla's produkter så betyder inte det att Arla eller Coca-Cola äger Ica.

Jag har jobbat på ovanstående myndighet som BeSure står under tillsyn hos. Det är nog inget fel på bolaget som sådant, och inget ovanligt att försäkringsbolag har en massa olika försäkringsförmedlare som saluför deras produkter. Men det blir lite renomésnyltande om vi konsumenter får en snedvriden bild av vem det egentligen är som man gör affärer med.

Mvh/ Niclas
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Begagnade delar???
Om jag har en pedantskött bil vill jag ju inte ha gamla skrotdelar monterade vid en ev. reparation?
Sn
35
Snickaren-73.
428i Xdrive 2014 (F32)
Tyvärr så är det så som det har fungerat dom få ggr jag har råkat ut för skador, är bara som sista utväg som dom köper nya delar(var iaf vad dom sa till mig när jag kände som du)
ma
7.450
marin849
VA! Men om det gäller plåtskador måste de väl köpa nytt?
Plåten kostar ju inget jämfört med jobbet.
Marin849: Väldigt många försäkringsbolag har den policyn. Skadeverkstäderna måste först leta begagnade delar (typ Laga), först när det inte går att få tag på ska de köpa nya delar.

/ Erik
Sn
35
Snickaren-73.
428i Xdrive 2014 (F32)
För mig gällde det bakre kofångare och baklucka, bakluckan riktades och spacklades upp men kofångaren blev en beggad från skroten.
Snickaren var visst före...

/Erik
Sn
35
Snickaren-73.
428i Xdrive 2014 (F32)
Life's a bitch marin849.

Sorry
ma
7.450
marin849
Fan, varför kan ingen känna empati med min bil så som jag kan? :)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Så här skriver BMW Originalförsäkringar:

"Vi garanterar att din BMW, utan undantag, repareras med BMW Originalreservdelar på auktoriserade BMW verkstäder. Du får snabb, effektiv skadereglering och får alltid prata med någon som verkligen kan BMW."

Man vill ju tolka detta som att den alltid repareras med nya Originalreservdelar men det är kanske att vara optimist...

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

En begagnad del från skroten skulle inte jag kalla en Originalreservdel utan en begagnad Originaldel...

___
//Ulf
Sn
35
Snickaren-73.
428i Xdrive 2014 (F32)
Jag vågar inte svara för BMW försäkring då jag inte har använt mig av dom men det vete tusan om dom inte har nå't litet "lager" någonstans ;-) .
Men man kan ju alltid hoppas.
Skulle vara intressant om någon orkade/ville undersöka närmare.

//N.
ma
7.450
marin849
Det är ju ett av deras argument, att de garanterar att originaldelar används, så det borde ju vara det också?

Sen vill jag också veta varför inte min premie sjönk är maskin- och elektronikskadan gick ut...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.