AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.283

e39 startar ej efter urladdning

pr
66
prajtor
Saab 9-3 1,8t 2003
Har kört min 520IA Touring problemfritt tills idag. Kommer till bilen,larmar av. Vrider om tändningslåset och noterar att endast batteri och oljetryckslampan lyser. Tankmätaren reagerar inte. Jag försöker öppna bagageluckan för att komma åt batteripolerna men tvingas göra en manuell öppning av luckan.

Lånar en volvo 740 och startkablar. Första startförsöket koppas ström via mitt batteri. Nästa omgång kopplar jag förbi batteriet och använder bara ström direkt från volvon.

När jag vrider om nyckeln hör jag eventuellt bensinpumpen, men startmotorn rör sig inte ur fläcken, inte ens en tendens Alla lampor som normalt tänds vid start lyser. Någon som har något uppslag på lösning (jag har provat att starta med båda mina nycklar).
to
402
tomtebloss
E60 530D LCI, tuned.
E61 520D LCI,
E39 530IAT
E46 M3 cab
säker på bensinpumpen går igång?
pr
66
prajtor
Saab 9-3 1,8t 2003
Nej. Hur kollas det?
to
402
tomtebloss
E60 530D LCI, tuned.
E61 520D LCI,
E39 530IAT
E46 M3 cab
gör först en diagnosfelsökning, har du inte tillgång till de så ta bort baksätets sittdynan, skruva bort locket till pumpen och lyssna, går den heller inte igång så gissar jag på ews boxen som pajat och spärrat bilen, händer lite hejvilt..

eller om man kan mäta via säkringshålet till bensinpumpen med en multimeter kanske, de vet jag inte
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Börja med att se till och ha ett friskt fulladdat batteri innan du börja laborera.
För övrigt ska man aldrig koppla startkablar på batteriet utan använda de avsedda uttagen under huven.
Dessutom är det inte lämpligt att starta en helt urladdad E39 utan att först se till att det finns en viss grundspänning i batteriet, dvs låta donatorbilen ladda batteriet 10 minuter eller så innan startförsök, strömrusningar från generatorn i bilenssystem är aldrig bra om batteriet är helttomt när man kopplar bort donator bilen.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
pr
66
prajtor
Saab 9-3 1,8t 2003
Jag tackar för hjälpen. Batteriet laddades i ett dygn och nu startade bilen. Tyvärr kan jag bara starta bilen med en av nycklarna + servicenyckel, dessutom har lampan som indikerar försämrade avgasvärden tänts.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.