|
|
|
|---|---|
| Vi har en bronsfärgade BMW som hela tiden blir nerbajsad av fåglar. Är det en slump eller kan det vara så att vissa färger är mer utsatta?? | |
|
Man testade i ett Tv-program ( skall försöka hitta detta ) där man provade om färg hade betydelse för vad fåglar gjorde mot bilen ;) Svaret blev att det hade betydelse !! Nu är jag inte helt säker då det var ca 2år sedan jag såg detta program,men har för mej att ljusa färger var mer utsatta än mörka färger. Denna undersökning var vetenskapligt grundad då den inte gjorts av en kommersiell tv-kanal,utan detta gjordes som en statlig utredning i England då sop-transportörer mfl som håller rent i samhället protesterat mot all fågelspillning på soptunnor och andra saker som hanterades utav dessa. Återkommer med mer fakta inom kort :) |
|
|
Under tiden kanske detta hjälper ;) Länk |
|
Ls 443 Audi SQ5 8R
Tidigare ägt: BMW 328i -99 VW Golf R32 -04 VW Golf VR6 Syncro -97 BMW 330i M-Touring -04 Audi 1,8 TSQ BSR -00 BMW 320i STCC -05 BMW 320d -09 BMW 340i -17 |
min silver 328 blev alltid nerskiten av duvor som satt på tv antennen när jag parkerat hos mor och far. men min nuvarande svarta 330 har det endast hänt 1lr2 ggr och endast nån lite plutt. så jag är övertygad om att det ligger nått vad det är för färg. :) |
|
De s.k. "arraksmåsarna" verkar gilla nytvättade ljusare bilar är min erfarenhet. Efter att ha parkerat under ett träd i skuggan nyligen återkom jag till bilen och fick därmed tvätta bilen 2 gånger på samma dygn. Mvh Asken |
|
|
Teorin verkar stämma, min mörkblåa har inte blivit träffad nån gång. Medans mina titansilverfärgade blev nersketna ganska ofta. |
|
|
Min ständigt rena och MYCKET blanka navarravioletta e38 blir nästan dagligan nedskiten på den gemensamma parkeringen utanför vårt flerfamiljshus. Mycket tvätta på jobbet blir det :( En fågelkunnig förklarade för mig att det tydligen handlar om någon sorts försvarsreflex som triggas av reflekterande ytor? Vilket i mitt fall, kontra grannarnas klart smutsigare bilar, stämmer. Mvh Skalman |
|
| En mås träffade min mörkblåa när jag stod och skinnade den efter tvätt en gång. Tog på vindrutan, men stänkte över hela huven o en framskärm :) | |
|
Det var väl så här det gick till: Länk ;-) mvh/ Anders |
|
|
Har haft både mörka och ljusa bilar och upplever ingen skillnad däremot så verkar nytvättade bilar vara en "poop magnet"... ___ //Ulf |
|
| Haha, nja den fribombade från flygande position. Just vad gäller måsskit kommer jag osökt att tänka på Gösta som campar med familjen på soptippen med sin bruna 245:a efter att blivit hotad med gevär av markägaren vid rastplatsen med den överfulla soptunnan :) | |
|
Det är riktigt, att nytvättade och blanka bilar oftare blir nerskitade än matta och smutsiga. Det här är en teori som framförts på NatGeo TV. Det har att göra med att fåglar rent instinktivt vill dölja sitt poop i vatten, för att rovdjur inte skall kunna spåra upp dom via lukten. Från hög höjd påminner blanka bilar om vattenpölar/sjöar. |
|
|
Kan bara hålla med att ljusa bilar (nytvättade, glansiga) blir mer nersketna. Har en Platinabrons Metallic och jag har nu bett frugan parkera bredvid ljus och ren bil och det har faktiskt hjälpt. Ställde hon den vid mörk bil blev den nersketen. |
|
|
Man blir iaf mera less när man just tvättat eller vaxat bilen och den blir "fågelskitad".. Kan nog ändå stämma det där med att blanka bilar oftare blir nerskitade.. Men att vagnarna blir nerskitade från hög höjd verkar inte stämma för mig, fåglarna störtdyker från träden och attackerar med sin skit just när man tvättat klart..känns det som ;) Mvh Janne. |
|
| Måste erkänna att om jag kunde flyga så skulle jag alla gånger utnyttja möjligheten att göra det "airbourne". Kanske inte mot oskyldiga bilister utan mer inriktad på bättre behövande :) | |
|
Mörka färger verkar vara extra utsatta. Undertecknad har aldrig kört på en fågel i hela sitt liv innan jag körde min relativt nyinköpta BMW 330xi upp till fjällstugan i Härjedalen. Ett flertal fåglar fick för sig att flyga ut framför bilen vid ett antal olika tillfällen varav två blev påkörda. Min 330 är mörkgrönmetallic. |
|
|
Vetefan, tycker att måsjäklarna lyckades pricka min alpinvita varje dag, samt höll en vaken hela natten. Har därför förklarat krig mot dom nästa år. Say hello to my little friend: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.