|
|
|
|---|---|
mkk230 |
En bekant till mig fick punka efter en grop i en väg & åkte till en verkstad. Han bytte ut sina framdäck till Michelin för 5lax men däck var ifrån 2008 v.38. Är dessa ok eller ska han åka dit få dem byta till lite nyare däck från årgång 2010? |
|
Det är väldigt vanligt att däck ligger på lager ett tag. Så länge däcken inte är använda har de inte börjat vulka. De är alltså inte gamla i den meningen att de har blivit hårdare med åren, vilket är poängen med att hålla reda på däckens ålder. Däremot behöver han komma ihåg att lägga på tre år om han vill sälja dem begagnade. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
| Oavsett om de inte anses som "gamla" förbättras gummiblandning för varje år som går. Ur det perspektivet är nyare datum på däck alltid bättre. | |
mkk230 |
Han vill gärna byta ut dem till den nya årgången men kan man kräva det? |
|
Nej, han kan inte kräva det. Det vore skillnad om försäljaren hade lovat att däcket skulle vara tillverkat vecka XX år XX. Som det ser ut nu så har han betalat för en uppsättning nya (=oanvända däck) och har således fått vad han har betalat för. Mvh/ Niclas |
|
mkk230 |
Så även om han säljaren har sagt att dom nya så kan dom vara 3 år gamla. |
Roffa1 |
Känner till ett fall där någon köpt "Nya däck" som senare visade sig vara tillverkade för nio år sedan. Köpte likaså själv nya däck förra året som var tillverkade 2006. Om däcken förvaras rätt så åldras de ej förrän de används på bilen. Dock så hade det väl varit på sin plats att upplysa TS kompis om att däcken ej var dagsfärska. En rimlig prisreduktion borde väl dämpa den värsta besvikelsen. |
|
Däremot bör man akta sig för rft-däcken om de är för gamla. Dessa har utvecklats ganska mycket bara de senaste 3-4 åren. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Minns att jag för några år sedan läste en artikel om detta fenomen och då gällde en regel att däckhandlare får sälja "nygamla" däck som nya så länge de inte är äldre än 4 år, under förutsättning att de förvarats korrekt. Men det stämmer att gummiblandningen ändras från år till år så det är ofta en fördel att få så nya däck som möjligt. Det räcker med att se på tester, ett däck som överpresterar ett år kan ligga betydligt sämre till bara något år senare. |
|
|
Jag kan nämna att jag beställde nya däck från Däckonline förra veckan. Dessa däck var tillverkade v.15 2011. Går nog inte att få så mycket färskare däck än så. Men jag var beredd på att få betydligt äldre däck än så. Gissningsvis så har kanske t.ex. Däckonline högre omsättning av vissa däck än vad den lokala däckhandlaren har. Men det behöver inte betyda att det skulle vara sämre däck för det. Mvh/ Niclas |
|
| Länk | |
|
scorpower: Och vad menar du med den bilden? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.