AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
3.043

850 vägrar gå rent...

Ni
126
Ninja rejser
850i -91
740i -97
Min bekantskap med M70B50 har i alla fall inte börjat bra. Det är något knas med motorn. Oftas går den inte på alla tolv förutom i bland. Det går ganska ofta fint på torr varvning. Så man kan stå i garaget och tro man löst det bara för att komma ut på vägen och inse att det är samma skit.

Jag har pluggat under våren så jag kan tyvärr inte bara handlar allt och se vad som löser problemet utan måste börja någon stans. Pengar

Jag har bytt stift och en dålig tändkabel. Stiften blev den billigare NKG varianten med en elektrod istället för fyra. Kosta bara en fjärdedel men det kan väl knappast vara problemet. Fördelare och rotorer ser hyfsat nytt ut.

Spolar? Hur mäter man upp dom? Kablar kan man kolla dom på något bra sätt? Ser inga gnistor hoppa i mörker. Kan det vara soppan? Sjukt irriterade att det funkar fin fint ibland och kass ibland. Tyder ju på glapp men glapp var? Plus att det är något som inte orkar under last?

M60 separata spolar FTW...
Li
90
Lidmalm
Polestar 4 LRDM Performance -25
Du har säkert redan kollat det, men har du två fräscha batterier i bilen?
Lite dålig laddning på nått av batterierna kan orsaka de mest konstiga felen som är väck så fort laddningen är ok.
Jag laddade batterierna var för sig med laddaren kopplad direkt på polerna, ej i uttaget under huven på min gamla 850.
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Har du kontrollerat insugningspackningarna? tjuvluft gör att det blir konstig gång, prova med startgas. Kontrollera även bälgarna före spjällhusen.
He
347
Hellboy
440i GC -18
Hej,
Börja med att läsa av felminnet, det kan ge bra tips om vad det kan vara om det nu rör sig om limp mode.
I annat fall så får du försöka lista ut vilken cylindersida som går "dåligt" och sedan skifta olika delar mellan bankerna tills felet "följer med". Mina tips om du nu prompt ska fixa det själv :)
Ro
142
Rola
525TDS Touring, 850CSI
Hellboy: Med att läsa av felminnet antar jag att du menar inkoppling av dator, för det finns väl inga felkoder i färddatorn? Kan man skifta tändspole mellan sidorna? De verkar inte vara lika eftersom de har olika beställningsnummer och pris? Men det kanske funkar ändå?

Kör så det ryker
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Lyssna på avgasljudet, går den jämnt som en symaskin på tomgång är det knappast läck på insugspackningarna.
En 850 jag tittade på hade spruckna slangar till tryckregulatorerna på fuelrailsen. Då fick motorn fel bränsletryck. På tomgång rättade lambdasonderna till detta men så fort man gasade på hann dom inte med och motorn gick dåligt. På jämn fart gick sedan bilen bra igen.
Så kolla alla små slangar (dessa sitter under kåpan på motorn, i framkant)

/Mats J
He
347
Hellboy
440i GC -18
Vet inte om det heter "felminne" på bmw-språk. Min verkstad kunde iaf koppla upp sig o se att larmet gått några ggr, typ sånt och felkoder går ju att se. Är det olika tändspolar? Det låter märkligt, men jag kan för lite om motorn för att säga något mer om den saken.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Tändspolarna är olika, det är olika bultning på dom (mot karossen) om jag inte minns fel. Varför dom valt att göra så kan man ju undra!

/Mats J
Ni
126
Ninja rejser
850i -91
740i -97
Problemet är att den ibland går sjukt fint. Lite då och då kan man inte märka ett fel och så helt plötsligt går den kass igen. Finns säkert 10 olika varianter på hur den går. Ibland, vad man kan tro är 11 cylindrar och ibland på 6 och så skiftar den mellan sidorna. Felkoder kunde vi inte se något på. Blir till att koppla upp den så man kan se livevärden på temp ivare osv.

Hade lagt ca 6 000 på rotorer, fördelare och kablar om det inte var så att den gick perfa ibland.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Någon tändkabel som inte sitter på stiftet ordentligt. Kolla bakersta stiften på båda sidorna, dom är dom viktigaste. Sedan skulle jag byta soppafilter, för du kan ha fått för mycket kondensvatten i soppan om bilen stått.
Kolla fördelarlocken så att dom ser fina ut inuti.
När den går dåligt, hur vet du vilken sida som går dåligt?
Kolla vacumslangarna från spjällhus till bränsletrycksregulatorerna så dom inte är spruckna så det drar tjuvluft. Kolla även bälgarna mellan LMM och spjällhus så dom inte är spruckna.

/Mats J
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.