AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.103

Vad händer om jag INTE byter remmarna?

ko
40
kohler
530d -11
Fråga gäller M54b30 motor, 20 000 mil.

Vad händer om jag inte byter AC- och generatorremmarna? Finns det något som går sönder förutom att nämnda kompetenter slutar fungera tills nya remmar åker på?

Det jag undrar alltså är om det finns något mervärde i att byta dessa remmar innan de går sönder?

När jag sökte på forumet så verkar det som att man byter när missljud finns.
Inga missljud finns idagsläget, och remmarna ser "ok" ut i en amatörs ögon.

Så vad säger ni?

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja, mig veterligen så driver generatorremmen även v-pumpen på en 530i...Inte så lyckat om den remmen går av mitt ute i "vildmarken".

Men visst, man väljer naturligtvis själv hur man vill ha det med driftsäkerheten framöver..

Mvh Janne.
ko
40
kohler
530d -11
Vad jag har lyckats lista ut så går servo och generator på samma. Vattenpumpen tror jag inte går på samma, går den inte på kamkedjan tillochmed?
Visa användare
93
LaszloTyresö
735i -89 E32
Vinnaren Knutstorp
Bästa 7-serie bil 2010
Om du inte åker på några långresor och inte vill stå på vägkanten och byta så kan du byta dom när dom går av eller börjar fransa sig och slå mot godset i motorrummet. Bättre att undersöka dom och byta vid behov. Mvh.Laszlo

Älskar när allting funkar klockrent; underförstått BMW
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Länk

Nr 8, där har du vattenpumpsrullen som drivs via rem..
Och den remmen driver även generatorn.

Mvh Janne.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
En sak är i alla fall helt klar! Om detta resonemang är typiskt vad gäller allt förebyggande underhåll på din bil så kommer vi snart att se många inlägg från dig som olycklig BMW-ägare.

Själv resonerar jag precis tvärs om! Vid minsta tecken på något som inte är som det skall vara så åtgärdar jag det så snart som möjligt. Men så är jag också en lycklig BMW-ägare med ca 30.000 mil på ena bilens mätare och 74.000 mil på den andra.
Och på de ca 60.000 mil som jag själv kört med den så har jag bara en gång inte kommit dit jag skulle. Då gick kardanaxeln av. Det var ett utmattningsbrott pga en dåligt utförd svets som var orsaken. Ett mycket svårt fel att hitta och åtgärda innan det händer. I alla fall om man inte har rätt avancerad utrustning till sitt förfogande.

Per L
Se det så här: Vad kostar det att byta "remmarna" hos BMW? Typ 3000 o då är det bra dyrt, är man lite händig byter man dessa själv... Nu jämför du med vad det "kostar" om remmen går av. Har du räddning i din försäkring så brukar självrisken vara 1200kr, för man har sällan sån tur att remmen går av på uppfarten. Är du "långt" hemifrån så tillkommer kostnaden för att du skall ta dig dit du skulle, eller hem, för att inte tala om allt strul. O som det inte räcker så måste remmen bytas likförbannat, dvs ytterligare 3000kr plus att du skall ta dig till bilen som lär stå på en verkstad på annan ort en hemorten... Att INTE byta en sådan enkel/billig grej som remmarna om man vet med sig att de börjar sjunga på sista versen är dumsnålt, men det e klart vissa lär sig bara av sina egna misstag, eller kanske inte ens det.

Om remmarna ser bra ut, utan allt för många "torrsprickor", börjat "fransa" sig eller har gnisslat ibland en längre period så bör det vara relativt lugnt att rulla vidare.
ko
40
kohler
530d -11
Dawe/Per L: Tror ni missförstod mig lite. Syftet är inte strunta i allt vad service heter utan jag ville veta hur mycket "spelrum" jag har på dessa remmar. Det är ju lite skillnad om det blir totalhaveri som med en kamrem... där byter man ju gärna i god tid. Tror jag kommer ta beslutet att vänta och hålla koll på remmarna och byta när de blir i sämre skick.

GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Jag råkade ut för detta inte allt för länge sen men hade turen att detta hände utanför garageutfarten :)

Total kostnad för att byta drivrem, fläktrem, vattenpump, termostat, löprulle mm gick på ca 5000:- på Meca. (BMW Solna ville ha 10 000-)

Mitt tips är byt om det inte är gjort, så slipper du oroa dig...

BMW M-POWER
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Länk

BMW M-POWER
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om man nu funderar på att byta remmen i förebyggande syfte, tycker jag att man ska byta vattenpump, kylare, termostat+hus, spännrullar och expansionskärl (åtminstone M52-modeller). Alla de komponenterna upplever jag att de en och en är högre representerade än själva remmen vad gäller att sätta stopp för färden.
ko
40
kohler
530d -11
Vattenpumpen är bytt för bara 2000 mil sedan. Borde även remmen blivit i det läget? Måste kolla med verkstaden...
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
enligt erfaren mekaniker ( rinaldo ) så håller remmen mycket längre än vad man tror. den ser alltså risig ut men håller många mil till.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag gissar och tror att remmen inte byttes vid byte av vattenpump. Jag har aldrig någonsin kört av en fläktrem, men vattenpumpar har jag bytt. Min far körde dock av en, efter att bilen varit på service med "kontroll remspänning" då det var manuell spännanordning. ;) Fick ta verktygslådan och åka ut och fixa.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.